Ik val vast in de herhaling, maar internet is geen magie. Het bestaat uit servers, kabels en satellieten die ook grondstoffen en energie kosten. Wil je je online duurzamer gedragen, dan heb ik hier een paar handige gebieden waar je aan kunt werken.
1 – Groene webhosting
Is jouw website al groen gehost? Veel goedkope webhostingpartijen maken nog gebruik van serverparken die draaien op grijze energie. Gelukkig zijn er genoeg groene hostingpartijen! En overstappen is makkelijker dan je denkt. Zie je zelf door de bomen het bos niet meer, dan help ik je graag.
2 – Waardevolle content
Het internet is eigenlijk een enorme hoeveelheid content, die steeds sneller groeit. Contentmarketing zoals bloggen en social media is hot, en met een reden, want het werkt gewoon goed. Maar wees je bewust van de hoeveelheid content die je creëert en waarom je die creëert.
Ga bij jezelf na of je bepaalde content creëert om behulpzaam te zijn, of het bijdraagt aan je marketing of branding, of dat je simpelweg iets post omdat je iets te posten moet hebben, hoe onbenullig of ongerelateerd ook. Is dat laatste het geval? Niet posten is ook een keuze!
3 – Bewuste marketingstrategie
Er zijn talloze manieren van marketing, en veel daarvan gebeurt tegenwoordig online. Soms kan het voelen alsof je alles moet doen om succesvol te worden. Maar eigenlijk valt dat best mee.
Zo gebruik ik zelf voornamelijk mijn blog, social media, en soms wat advertenties. Daarnaast heb ik een emailnieuwsbrief. That’s it. Ik maak gebruik van wat ik nodig heb en wat ik aan kan, en de rest kan me gestolen worden. To hell with FOMO!
4 – Kies bewust je social media kanalen
Dit zit heel erg in lijn met het vorige punt. Kies wat je nodig hebt, wat je aan kunt, waar je je goed bij voelt. Je hoeft niet én op Instagram én op Facebook én op Twitter én op Tiktok én op Youtube én een podcast én een blog. Kijk goed naar waar jouw doelgroep zit, waar jij je klanten vandaan haalt, en vooral welk kanaal je goed ligt. Concentreer je daarop. Laat de rest lekker zitten.
Ik gebruik zelf voornamelijk Instagram, en een beetje LinkedIn en Facebook erbij. Twitter en Tiktok doe ik bijvoorbeeld niet aan, omdat ik vind dat Twitter een nare sfeer heeft, en Tiktok me ontzettend vermoeiend lijkt. Niet op álle social media kanalen aanwezig willen zijn, is niet alleen goed voor minder datagebruik, het is ook nog eens goed voor je mental health.
Wil je meer doen om online duurzamer te worden?
Schrijf je dan in voor mijn digitale schoonmaakchallenge! Aan de hand van toegankelijke, concrete opdrachten ga jij je digitale voetafdruk verkleinen.