Als je me al een tijdje volgt, heb je gemerkt dat ik de laatste tijd flink bezig ben om bewustzijn rondom duurzaam internetgebruik te propageren. Misschien heb je je website al eens door een tool als Website Carbon getrokken, misschien heb je nog geen idee hoe jouw website ervoor staat. Anyway, in deze blogpost geef ik antwoord op alle vragen die je kunt hebben als het gaat om het verduurzamen van jouw website.
Waarom is een duurzame website belangrijk?
Wij in het globale noorden hebben de ontzettende luxe dat energie er altijd is. Het is zo vanzelfsprekend dat we er niet eens bij nadenken. We lijken er oneindig gebruik van te kunnen maken, maar eigenlijk klopt dat gevoel niet.
We weten allemaal dat de opwarming van de aarde problematisch is. En voor een groot deel komt dat door de enorme hoeveelheid energie die we verbruiken. Stoot veel te veel CO2 uit enzo. Een deel van de oplossing is overschakelen op 100% groene energie (zonder gesjoemel), maar daarmee redden we het niet als we op de huidige voet doorgaan met steeds meer energie te gebruiken.
Zonnepanelen en windmolens hebben ook grondstoffen nodig om gebouwd te worden, en die zijn ook eindig. Een ander, zeer belangrijk deel van de oplossing van het energievraagstuk is dus ook simpelweg minder energie verbruiken.
Nou gaat dat vaak in de regel over fossiele brandstoffen en vliegen en zulks, dingen die we kunnen zien en vastpakken (more or less). Maar een enorme blinde vlek is het internet. Het wereldwijde web verbruikt ongeveer evenveel energie als de UK. Dat is echt teringveel. En het wordt er niet minder op.
Jouw website is een deel van dat internet. Druppel op een gloeiende plaat zou je zeggen, maar aan de andere kant: “miljarden overstelpen de hete zandwoestijn”, zoals we op de basisschool zongen.
Meer lezen: Wat is een groene website eigenlijk?
Wanneer is het zinvol om je website te verduurzamen?
Het is ALTIJD zinvol om je website te verduurzamen. Tenzij je website al superweinig CO2 uitstoot. Dan valt er weinig meer te doen natuurlijk.
De CO2-uitstoot van jouw website wordt grofweg bepaald door 2 dingen: hoeveel CO2 er door 1 pageview wordt uitgestoten, en hoeveel bezoekers jij op je website hebt.
Als je website slecht, zwaar en onduurzaam gebouwd is, dan stoot een losse pageview doorgaans veel meer CO2 uit dan nodig. Ik heb websites geanalyseerd waar dat echt om meer dan 10 gram per enkele pageview ging. Huilen. Volstrekt onnodig.
De meeste pagina’s van mijn eigen site zitten netjes onder de halve gram, en er bestaan zelfs websites die zelfs onder de kwart gram per pageview zitten. (Sneak peek: Ik ben bezig met een rebranding, en dit wil ik ook heel graag voor mijn nieuwe website. #goals)
En hoe meer mensen er op jouw website komen, hoe vaker die hoeveelheid CO2 wordt uitgestoten. Dus of je nou veel of weinig bezoekers hebt: het heeft altijd zin om die pagina’s lichtgewichter te maken, zodat ze minder energie verbruiken en dus minder CO2 uitstoten.
Lees meer: Mijn 5 pijlers voor een duurzame website
Wat is het effect van het verduurzamen van je website?
Nee, je gaat niet opeens een retesaaie website krijgen. Dat beloof ik je. Je kunt ook een normale, moderne, aantrekkelijke website hebben die óók nog duurzaam gebouwd is.
De echte effecten zie je niet per se in bezoekersaantallen of je klantenstroom. Verduurzamen doe je in eerste plaats omdat je dat intrinsiek belangrijk vindt.
Aan de andere kant: Verduurzamen van je website betekent in principe dat je je website lichtgewichter en efficiënter maakt, en daarmee ook sneller, wat voor een betere gebruikerservaring zorgt, én ook een klein beetje helpt voor je technische SEO.
Hoe ga je aan de slag?
Het verduurzamen van je website is helemaal niet zo moeilijk als je denkt. Je moet je alleen even bewust worden van wat veel data verbruikt en wat lekker lichtgewicht is. En dan slimme keuzes maken!
Lees meer: Duurzamer omgaan met je webruimte: Zo doe je dat
Lees meer: Dit is duurzamer online gedrag
Op de hoogte blijven van mijn duurzame webtips en filosofische hersenspinsels?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief 👇🏻