Dit zijn de basispagina’s die je sowieso op je website moet hebben

5
minuten

Met een website kun je als ondernemer alle kanten op. Er zijn zoveel mogelijkheden, dat het soms een beetje overwhelming kan zijn. Maar geen nood, je hoeft niet alles in één keer te bouwen en te perfectioneren om iets functioneels neer te zetten. Een website is een levend ding, naarmate jij groeit als ondernemer, groeit jouw website met je mee. Dit zijn de basispagina’s waarmee je een goede start maakt. Maar houd in je achterhoofd: Dat je dit hebt staan, betekent niet dat je klaar bent en achterover kunt hangen!

Home

Als eerste heb je natuurlijk een homepagina nodig. Wanneer je écht heel snel iets moet hebben, kun je beginnen met een slim ontworpen onepager en die vervolgens gaan benutten als algemene homepage wanneer je meer pagina’s toevoegt.

Op je homepage moeten in ieder geval de volgende dingen te vinden zijn:

  • Welk probleem jij oplost voor je ideale klant, wat ze aan jou hebben.
  • Een duidelijk overzicht van het belangrijkste wat jij te bieden hebt, met een knop of link naar het complete aanbod of losse salespagina’s.
  • Een korte samenvatting over jou en je bedrijf, met een knop of link naar jouw aboutpagina.
  • Een manier om jouw websitebezoekers aan je te binden. Laat ze bijvoorbeeld inschrijven op jouw mailinglist in ruil voor een relevante weggever.

Privacy & cookie policy pagina

Of je nou een onepager neerzet of een website die uit meerdere pagina’s bestaat, het is verplicht om je privacyverklaring en cookie policy goed vindbaar op je website te plaatsen.

Wat ik altijd doe, is een speciale pagina maken met 2 tabbladen: één voor elk. Als je een webshop hebt, kun je ook een derde tabblad toevoegen met je algemene voorwaarden. Vind je tabbladen moeilijk, of niet mooi? Dan kun je ook voor elk een losse pagina aanmaken. Plaats de link of links hiernaar duidelijk in de footer van je website, zodat ze vanaf iedere pagina bereikbaar zijn.

Een basic privacyverklaring kun je makkelijk maken met de generator van veiliginternetten.nl. Voor je cookie policy kan ik de plugin Complianz van harte aanbevelen, die gebruik ik op iedere website die ik maak en beheer!

About

Mensen doen zaken met mensen. Als kleine ondernemer is het essentieel om je niet te verschuilen achter een logo of bedrijfsnaam, maar te laten zien wie de persoon daarachter is. Zo creëer je een band met je potentiële klanten en wek je vertrouwen.

Op je aboutpagina vertel je in ieder geval het volgende:

  • Wie je bent
  • Wat je doet
  • Waarom je doet wat je doet
  • Hoe je gekomen bent tot wat je doet
  • Wat je dromen en ambities zijn

Voorkom een saaie, droge opsomming van je CV. Jouw toekomstige klanten willen weten of jij hun probleem kunt oplossen, en of je dat op een manier doet die bij hen past. Je opleiding en diploma’s zijn nauwelijks relevant, tenzij ze wettelijk verplicht zijn om jouw beroep uit te voeren. Maar houd het dan bij een korte, terloopse opsomming, dat is voldoende.

Jouw aanbod

Heel belangrijk: Wat heb jij te bieden aan jouw klanten? De belangrijkste dingen heb je al genoemd op je homepage. Op deze pagina kun je erover uitwijden. Hoe je dit vormgeeft, is heel erg afhankelijk van jouw business. Een webshop heeft iets totaal anders nodig dan iemand die diensten aanbiedt. En als je 1 op 1 maatwerk levert, moet dit er ook weer heel anders uitzien dan wanneer je cursussen verkoopt.

Geef in ieder geval een overzicht van je diensten en vertel kort welk probleem je oplost, welk resultaat je klant kan verwachten bij het afnemen van deze dienst. Wanneer deze pagina staat, kun je later per dienst uitgebreide salespagina’s toevoegen als je dat nodig vindt.

Contact

Jouw ideale klant heeft jouw website bezocht, gezien dat jij te bieden hebt wat hij zoekt, en hij heeft het gevoel dat er wel een klik is. De laatste stap is zorgen dat die persoon zo makkelijk mogelijk contact met jou kan opnemen!

Natuurlijk kun je heel eenvoudig je emailadres en telefoonnummer in je footer knallen, en in sommige gevallen kan dat voldoende zijn. Maar een fatsoenlijke contactpagina heeft ook zijn voordelen.

Dit kun je allemaal op je contactpagina kwijt:

  • Je emailadres en telefoonnummer. Zorg dat er altijd minimaal 2 manieren zijn waarop mensen contact met je kunnen opnemen.
  • Eventueel meerdere emailadressen: Bijvoorbeeld een algemeen adres en een support-adres. Dat laatste kun je dan bijvoorbeeld makkelijk doorsturen naar een VA als je op vakantie bent.
  • KVK- en BTW nummer
  • Je vestigingsadres en/of postadres
  • Social media icoontjes met links naar jouw social media
  • Openingstijden of kantoortijden, en eventueel een out of office berichtje rond de feestdagen of wanneer je op vakantie bent
  • Een contactformulier, zodat jouw potentiële klant niet eerst zijn emailprogramma hoeft te openen (en afgeleid raakt door alle binnenkomende emails)
  • Een colofon, om credits te geven aan mensen die jouw website maken tot wat hij is, bijvoorbeeld de webdesigner, fotograaf en copywriter.

Uitbreidingsmogelijkheden

Wanneer je deze basis hebt staan, kun je stap voor stap kijken naar het uitbreiden van je website. Meestal is dat wanneer jij groeit als ondernemer. Zo kun je bijvoorbeeld losse salespagina’s of (mini)funnels toevoegen voor je diensten om de klantreis beter te kunnen meten, automatiseren en optimaliseren.

Misschien wil je wel cursussen verkopen, dan moet je een leeromgeving toevoegen. Of ebooks, dan heb je een webshop nodig. Je kunt een blog toevoegen als dat je een fijne manier van online zichtbaarheid en marketing lijkt.

Zoals je ziet, zijn de mogelijkheden eindeloos. But first things first: Zet die basis neer.

Wil jij een website of webshop laten bouwen die niet alleen mooi en functioneel is, maar ook met aandacht voor duurzaamheid gebouwd is? Digihobbit at your service!

Scroll naar boven