Ik heb altijd iets te lezen bij mijn ontbijt. En ook op het gebied van webdesign is er genoeg te lezen! Technologie gaat snel, en boeken op dit gebied kunnen soms best wel snel outdated zijn. Maar de boeken hieronder vind ik erg waardevol, omdat ze ook evergreen principes behandelen en je helpen om functionele, intuïtieve, minimalistische, CO2-arme en snelle websites te bouwen.
Bonus duurzame tip: Kijk eerst of je ze van de bieb kunt lenen, of het wat voor je is. En daarna, als je er lekker dingen in wilt aanvinken / strepen / bookmarks plakken, dan voor jezelf kopen!
1 – Sustainable webdesign
Tom Greenwood
Tom Greenwood is met Wholegrain Digital wel echt een van de pioniers op het gebied van duurzaam webdesign, en een enorme inspiratiebron voor mij. Dit boekje is flinterdun, maar staat vol met waardevolle informatie. Niet alleen om je op een praktische manier te helpen om de CO2-footprint van jouw websites te verminderen, maar ook fijne achtergrondinformatie over de milieu-impact van het internet en uitstapjes naar de efficiëntie van verschillende programmeertalen.
2 – Don’t make me think
Steve Krug
Dit is een wat ouder boek, en het grootste deel van de “how to” informatie is hartstikke outdated. Maar het principe waar het boek om draait, is evergreen: Hoe je je website zo bouwt en inricht dat het logisch voelt en intuïtief navigeerbaar is voor bezoekers. Zonder dat ze van hot naar her moeten klikken omdat ze moeite hebben te vinden wat ze zoeken. Want minder *onnodig* websiteverkeer is natuurlijk ook minder energieverbruik.
3 – Sustainable Web Design in 20 lessons
Michael Andersen
Een wat dikker boek dan dat van Tom Greenwood, met zeker wel wat overlap, maar een ontzettend goede aanvulling. Hij gaat wat dieper en praktischer in op technische dingen. Ook zijn er een aantal lessen in dit boek over accessibility, death of content, minimalisme, optimalisatie van code, afbeeldingen, video en fonts, ethiek… Echt een goed praktisch allround boek! Wat ik er sowieso van al heb meegenomen in mijn praktijk is het werken met een expliciet page weight budget, in plaats van “we zien wel hoe duurzaam we het krijgen met wat de klant aanlevert”.
Wil jij zelf de CO2-uitstoot van jouw website doormeten? Wil je weten hoe je de verbeterpunten spot, en hoe je die kunt aanpakken? Schrijf je dan in voor mijn online cursus “Verduurzaam je eigen website”.