De laatste tijd ben ik me steeds meer bewust van het effect van moderne technologie op ons leven. Hoe onbewust we er eigenlijk mee omgaan. Hoe verslavend het is. Hoeveel tijd erin gaat zitten. Hoeveel energie het vreet. Vind je deze materie ook interessant, dan zijn onderstaande boeken over technologie enorme aanraders om te lezen!
Om heel eerlijk te zijn moet ik je wel waarschuwen: Mogelijk kun je een lichte identiteitscrisis ontwikkelen na het lezen van deze boeken. Zelf merk dat er een kloof is ontstaan tussen mijn behoefte als ondernemer om social media in te zetten voor mijn online marketing aan de ene kant, en aan de andere kant mijn perspectief als consument nu ik weet hoeveel data er van ons wordt opgeslagen, gecombineerd en doorverkocht door big tech, welke psychologische tactieken ze allemaal gebruiken om jou zo lang mogelijk aan dat scherm gekluisterd te houden… Het is bijna eng.
Maar aan de andere kant prikkelt dat mijn creatieve brein: Kan het ook anders? Kan ik als ondernemer ook aan online marketing doen (want hee, je kunt in principe niet meer zonder in deze tijd) op een manier die past bij mijn nieuwe bewustzijn op dit gebied? Zo ben ik vorig jaar een cursus social advertising gestart, maar met mijn huidige kennis vind ik het ethisch niet kunnen om op die manier te adverteren. Dus dat ga ik ook niet (meer) doen.
En nu ben ik dus ergens in mijn onderbewustzijn nog een stap verder gegaan, en aan het broeden op manieren om mijn aanwezigheid op social media te verminderen, zonder dat mijn klantenstroom eronder lijdt.
Allemaal door onderstaande boeken te lezen.
1 – Digitaal minimalisme
Cal Newport
Hier begon het allemaal mee voor mij. Deze zag ik bij de bieb liggen en ik nam hem puur uit nieuwsgierigheid mee. In dit boek leer je vooral het devastating effect dat social media op onze aandachtsspanne heeft, en de persoonlijke, economische en maatschappelijke gevolgen daarvan. Maar je leert ook hoe je effectief kunt detoxen van social media. Je bent geen slaaf. Je kunt nog steeds keuzes maken. Je kunt ook nog steeds social media gebruiken, maar je leert om heel selectief te zijn in de manier waarop. Topboek. En dit is nog maar het begin van het konijnenhol waar ik in ben gevallen…
2 – Onlife
Katleen Gabriels
In Onlife wordt het accent meer gelegd op de data die we zelf allemaal over ons verzamelen. Zonder erbij na te denken. Gewoon omdat het kan. Het zal wel ergens goed voor zijn. Maar we denken eigenlijk nauwelijks na over wat bedrijven allemaal met die data kunnen. Er wordt nauwelijks nagedacht over de ethische keuzes die je hierin kunt maken, en welke maatschappelijke gevolgen het klakkeloos verzamelen van allerlei data kan hebben. Wanneer is het zinvol, en wanner wil je het misschien liever niet?
3 – Je hebt wél iets te verbergen
Maurits Martijn & Dimitri Tokmetzis
Een uitgave van de Correspondent, dus dat is altijd een feest om te lezen! Al heel lang geleden gelezen, en toen was ik niet zo bewust met dit onderwerp bezig als nu. Tijd voor een re-read dus. Dit boek focust op privacy, en overlapt daarom voor een deel met Onlife. Maar de focus ligt toch flink anders. Het legt je uit waarom privacy zo belangrijk is, ook als je zelf vindt dat je niks te verbergen hebt. Het maakt je bewust van de manier waarop data wordt verzameld, hoe de overheid en bedrijven ermee omgaan. En wat er allemaal fout kan gaan als onze online privacy niet goed geregeld is.
4 – Diep werk
Cal Newport
Dit is niet per se een boek over tech, maar een boek om je concentratie en vrije tijd weer terug te winnen. Het leert je om bewust met je tijd om te gaan, en hoe je ervoor zorgt dat je energie en concentratie niet ongemerkt wegsijpelen door de enorme overdaad aan prikkels in onze moderne technologische maatschappij. Zodat je opeens zeeën van tijd hebt om retetoffe projecten op te pakken en te voltooien, ongeacht of dat werk of privé is.
Zo heb ik bijvoorbeeld door de inzichten uit dit boek en uit Digitaal Minimalisme opeens veel meer tijd om te wandelen, te lezen en te naaien.
5 – Platformrevolutie
Martijn Arets
Nog een stapje dieper in het konijnenhol. Platformrevolutie leert je alles over hoe platforms werken en welke invloed ze hebben op hoe onze maatschappij en economie draaien. Niet alleen vanuit het perspectief van de gebruiker, maar ook de eigenaar van een platform. Wat kun je als overheid danwel bedrijf leren van succesvolle platforms zoals Amazon of Uber? Wat voor dilemma’s kom je tegen bij zo’n modern fenomeen, waar eigenlijk nog geen wetgeving voor bestaat? En hoe zet je platformen maatschappelijk verantwoord in?
6 – Algoritmisering, wen er maar aan!
Jim Stolze
Okee, de cover van dit boek ziet er een beetje ouderwets en stoffig uit, maar de binnenkant leest stiekem best lekker weg, ook al is het vaak vrij technisch. Maar altijd toegankelijk uitgelegd – want ik heb zero developer skills en toch snapte ik het (meeste). Door automatisering van processen steeds verder te trekken, is algoritmisering niet meer weg te denken uit ons leven. IN dit boek leer je wat algoritmes zijn, hoe ze werken, en – again – wat voor effect het gebruik van algoritmes heeft op onze levens, de maatschappij, de economie, de hele hatseflats.
7 – Ik weet je wachtwoord
Daniel Verlaan
Even een klein uitstapje. Minder technisch en filosofisch, meer sensatie. Maar wel minstens zo leerzaam. Deze techjournalist laat je in soepel weglezende hoofdstukken de duistere kanten van het internet zien. En vooral ook hoe je je tegen oplichting, hacking en andere cybercriminaliteit kunt wapenen. Wel een woord van waarschuwing: Sommige hoofdstukken bevatten best wel pittige materie, zoals wraakporno en zelfs kinderporno.
8 – Big Tech
Rana Foroohar
De Nederlandse vertaling heet Big Tech, maar het origineel heet “Don’t Be Evil”. Het gaat voor een groot deel over de opkomst van big tech, over de internetbubbel, en hoe big tech (Google, Facebook, Amazon, etc) steeds rijker worden en steeds meer macht krijgen. En hoe ongezond dat eigenlijk is voor de samenleving. Enorme eye opener.
Bij dezen nodig ik je van harte uit in dit konijnenhol. Want ik durf te wedden dat de gemiddelde ondernemer die gewoon leuk een beetje social media marketing doet, hier nog nooit over nagedacht heeft. Net als ik tot voor kort.
De meeste boeken hierboven zijn trouwens wel ontzettend information-dense. Dus als je niet alles snapt, niet alles in 1x processt, of het gewoon even moet laten bezinken… Een re-read laat je altijd weer nieuwe dingen zien.
Natuurlijk ben ik nog lang niet uitgelezen. Deze lijst zal in de toekomst waarschijnlijk wel aangevuld worden!
Op de hoogte blijven van mijn duurzame webtips en filosofische hersenspinsels?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief 👇🏻