Yes, kijkje in de keuken! Wil jij zelf checken hoe duurzaam jouw website is? Look no further! Dit zijn mijn favoriete gratis tools om websites door te lichten, ieder met hun eigen sterke punten die je informatie geven en je verder helpen in het vinden van jouw verbeterpunten.
Let op: De meeste van deze tools beoordelen de ene pagina die je ze geeft, niet je hele website. Wil je een totaaloverzicht zodat je patronen kunt spotten en verbanden kunt leggen? Dan moet je dus álle pagina’s van je website onderzoeken.
https://digitalbeacon.co/ Mijn eerste keuze om te checken hoe zwaar een website is, en hoeveel CO2 dat dan uitstoot per paginabezoek. Ook wordt de boel uitgesplitst in subcategorieën zoals afbeeldingen, scripts, fonts, etc, zodat je een goed beeld krijgt van waar jouw verbeterpunten zitten. Qua cijfertjes wat strenger dan Websitecarbon en With Cabin, maar dat is juist goed! Doe je het bij Digital Beacon goed, dan zit het wel snor.
https://withcabin.com/inspect Qua beoordeling zijn ze wat minder streng dan Digital Beacon, maar het grote voordeel van deze tool is dat je ook daadwerkelijk kunt zien welke bestanden dan precies het probleem zijn. Welke afbeelding precies, welk script. Kok je er niet uit met overall verbeteringen naar aanleiding van je Digital Beacon resultaten, dan is dit een goede bron om even wat verder te kijken, zodat je het probleem heel specifiek kunt targeten.
https://aremythirdpartiesgreen.com/ Sommige websites maken gebruik van third parties. Bewust of onbewust. Omdat het makkelijk is, om omdat je een bepaalde service in je website wilt implementeren. Denk aan bijvoorbeeld Google Fonts of Mailerlite. Third parties worden extern gehost, niet op jouw eigen webstekje, en dat kan groen of grijs zijn. Hoe meer third parties, hoe meer data er van buiten jouw eigen website nog wordt opgevraagd. Deze tool laat ook precies zien welke third parties er allemaal draaien op een pagina, of ze veel of weinig data slurpen, en of ze groen/grijs gehost worden.
https://pagespeed.web.dev/ Ja, ook Pagespeed Insights verdient hier een plekje. Een duurzame website en een snelle website gaan hand in hand. Het gaat er allebei om je website zo lichtgewicht mogelijk te maken. Ook hier krijg je fijne, specifieke verbeterpunten, en kun je het verschil ook zien tussen desktop en mobiel.
https://www.thegreenwebfoundation.org/ Hier kun je makkelijk checken of jouw webhosting groen of grijs is. Overstappen op groene hosting is één van de makkelijkste en grootste quick wins! Kies wel een partij die voor écht groene energie gaat, niet alleen laf met certificaten uit Noorwegen ofzo werkt. Let wel op dat niet alle webhostingpartijen in deze database staan, ze moeten zich hier namelijk actief voor aanmelden. Staat jouw webhost er niet tussen? Check dan hun eigen website of neem contact op met de klantenservice.
https://ecograder.com/ Dit is een wat meer holistische tool. Hij kijkt niet alleen naar je CO2 uitstoot of de groenheid van je hosting, maar ook naar je snelheid, toegankelijkheid, caching en user experience.
https://whatcms.org/ Okee, als je je eigen website gaat onderzoeken heb je deze niet echt nodig, maar als je die van een ander wilt checken (wat ik dus regelmatig doe), dan kan het soms helpen om te weten welk CMS wordt gebruikt om een website te bouwen. Sommige zijn makkelijk in de broncode te zien als je weet waar je op moet letten (zoals WordPress), maar andere wat minder makkelijk, vooral als je er zelf niet mee werkt. Wanneer je zware scripts in Digital Beacon vaak ziet terugkomen bij bepaalde CMS’en of WP builders / themes, dan kun je daar dus conclusies uit trekken.
De volgende stap
Afhankelijk van wat jouw verbeterpunten zijn, kun je 3 dingen doen:
Je content verduurzamen Bij heel veel websites is dit het grootste probleem. Afbeeldingen en overige media worden (vaak onbewust) veel groter geüpload dan nodig. Is dat bij jou het geval, dan kun je hier al heel veel winnen.
Minimaliseren Wat heb je daadwerkelijk nodig? Kan het ook met minder afbeeldingen, video’s en fancy schmancy animaties? Daarnaast kun je kijken of je efficiënter om kunt gaan met fonts en styling. Is dat netjes gecentraliseerd, of stel je dat overal apart in? Maak je gebruik van caching en een minify functie?
Een nieuwe website Wanneer je probleem vooral in de scripts zit, dan is dat heel vaak omdat je een zwaar CMS gebruikt of een zware WordPress builder of theme. Ofwel: De basis is niet duurzaam. Hoe hard je dan ook je content verduurzaamt en de boel minimaliseert, je website gaat gewoon niet duurzaam worden. De oplossing hier is dan om gewoon keihard te zijn en from scratch een nieuwe website te ontwerpen.
Wil jij zelf de CO2-uitstoot van jouw website doormeten? Wil je weten hoe je de verbeterpunten spot, en hoe je die kunt aanpakken? Schrijf je dan in voor mijn online cursus “Verduurzaam je eigen website”.
Naast koekjes bij de thee gebruik ik ook cookies op mijn website: bijvoorbeeld om te zorgen dat de website functioneert, om jouw persoonlijke voorkeuren te bewaren, en voor het bijhouden van statistieken. Principieel maak ik geen gebruik van advertentiecookies.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.