Ben jij de baas over je technologie, of is jouw tech de baas over jou?

7
minuten

Zoals ik eerder al vertelde, ben ik me sinds een tijdje aan het verdiepen in de ethiek rondom technologie, en de rol die technologie in ons leven speelt. Hyperconnectiviteit en 24/7 bereikbaar zijn wordt steeds normaler, maar is vanzelfsprekend niet bepaald goed voor onze mental health. Af en toe moet je ook even “uit” kunnen staan, mentaal opladen. In deze blog geef ik je tips om grenzen te stellen op dit gebied, en je bereikbaarheid te beperken op een manier die voor jou comfortabel voelt. Zo word jij weer de baas over je technologie.

Zeker als ondernemer kun je namelijk nog wel eens die druk voelen om altijd maar bereikbaar en beschikbaar te zijn. Stel dat een klant een vraag of een probleem heeft? Als je niet instant reageert, dan raak je je klant misschien wel kwijt! Heel eerlijk: Daar was ik eerst ook bang voor, maar dat valt echt wel mee. Jouw klanten weten ook wel dat jij een mens bent en geen robot.

Alone time, oplaadtijd, hersteltijd, me-time, hoe je het ook wilt noemen: Het is essentieel voor jouw functioneren als mens.

Vroeger waren we alleen fysiek bereikbaar in de vorm van visite, of per briefpost. Om op visite te gaan moet je jezelf fysiek verplaatsen, en brieven doen er een paar dagen over om aan te komen (en om een antwoord te sturen). Beiden hebben een soort natuurlijke begrenzing van bereikbaarheid en beschikbaarheid.

Later kwam daar de telefoon bij. Opeens was het mogelijk om mensen direct in hun huis te bereiken, van de andere kant va de wereld. Maar ook dat had zijn grenzen: Was er niemand thuis, jammer dan. Misschien kon de butler de telefoon aannemen en een briefje schrijven zodat de heer des huizen kon terugbellen, maar je was nog steeds niet permanent bereikbaar.

Tegenwoordig, met de smartphone en het internet, zijn we constant bereikbaar. Telefonisch, via WhatsApp, email, social media, alles en overal. Die telefoon zit in onze broekzak, we kunnen op ieder belletje en pingetje direct reageren. En vaak doen we dat op de automatische piloot, in plaats van dat het een volledig bewuste keuze is.

Super afleidend. Waar was je ook alweer mee bezig?

En als dat kan en als je dat doet, dan kan dat voor anderen en ook voor jezelf het idee scheppen dat dat normaal is. Maar eigenlijk is dat het niet. Eigenlijk is het compleet tegennatuurlijk. Dat het kan, betekent nog niet dat het moet.

Het is tijd om jouw tijd en aandacht terug te claimen, zodat je zelf de baas wordt over wat je doet op een dag. De dingen die jij belangrijk vindt op dat moment. Maar hoe doe je dat? En vooral als ondernemer?

Laat je email niet je to do lijst bepalen

Sommige mensen hebben hun email de hele dag open staan. En andere mensen verwachten dat iedereen op elk moment van de dag direct zijn email leest. Toen ik nog aan het conservatorium studeerde was er zo’n docent. Die mailde dan ’s ochtends “kom vanmiddag even langs bij mijn kantoor”. En ik was niet zo iemand die de hele dag de email open had staan. Dus dat zag ik natuurlijk niet op tijd. Op een gegeven moment ontwikkelde ik een soort emailangst voor mijn studiemail, ik durfde hem nauwelijks nog te openen. Not good.

Dit is een ontzettend veeleisende en indringende manier van omgaan met het medium email. Niet gezond.

Maak er een gewoonte van om 1x per dag je mail te checken. Misschien 2x, als je dat echt nodig vindt. Laat dit ook aan je belangrijkste contacten weten. Als het écht urgent is, dan kunnen ze altijd bellen (of appen, als je niet van bellen houdt).

Het beste is om je email niet aan het begin van de dag te openen, maar op zijn vroegst rond lunchtijd. Uit emails komen bijna altijd wel to do’s voort, en het is zonde om je hele agenda te laten regeren door die to do’s. Door pas rond de lunch je mail te lezen, heb je in ieder geval de ochtend voor jezelf. Je kunt het zelfs uitstellen tot het einde van de werkdag.

Korte reacties kun je natuurlijk direct sturen, en de kans is groot dat de andere persoon het pas lekker de volgende dag leest. To do’s uit emails kun je inplannen op een moment dat het jou uitkomt.

Enneh… Waarom zou je eigenlijk in het weekend je email lezen? Mijn weekend is emailvrij. Heerlijk.

Zet meldingen op je telefoon uit

Ook zo’n afleider: Al die meldingen op je telefoon. Van Instagram, Facebook, WhatsApp, Nu.nl, LinkedIn, you name it. Ik heb ze bijna allemaal uitgezet. De meldingen die ik belangrijk genoeg vind om wel te houden, zijn die van WhatsApp (maar groepschats heb ik dan weer permanent op mute staan), mijn dagelijkse reminder om de Schijf for Life in te vullen, en Vinted, voor als ik een verkoopmelding heb.

Zo kom ik niet constant in de verleiding om op al die meldingen te reageren. 9 van de 10x zijn ze niet urgent of zelfs compleet overbodig. Ze halen je alleen maar uit je concentratie.

Wil jij ook je eerste stappen zetten op het gebied van digitaal minimalisme? Dan is dit artikel een aanrader.

Zet je geluid uit

Wil je nog een stapje verder gaan? Zet dan je geluid ook uit. Ik vind het bijvoorbeeld vreselijk om gebeld te worden. Telefoneren is gewoon niet mijn stijl van communicatie. En dat mag – die telefoon is er voor JOUW gemak, niet voor het gemak van de ander, om jou te pas en te onpas te kunnen bereiken.

Ik heb dus mijn telefoon op stil staan. Hier ben ik naar mijn klanten toe en op mijn contactpagina ook heel duidelijk over. Ik ben wel goed bereikbaar via email (1 à 2x per dag doe ik een rondje) en WhatsApp. Nee, ik krijg geen pingetje wanneer ik een bericht krijg. Wel een pushmelding. Tussen taken door kijk ik of ik meldingen heb. Werkt heerlijk en scheelt zeeën van verspilde tijd.

Ruim doelbewust tijd in voor social media

Wil je minderen met social media, omdat dat veel tijd opslorpt? Verwijder dan de apps van je telefoon – of zet op zijn minst de meldingen uit en verwijder ze van je startscherm.

Ruim dedicated tijd in voor social media gebruik. Dit kun je doen door bijvoorbeeld al je eigen posts in te plannen via de Facebook Business Manager, en ook 1x per dag hier al je reacties te beheren. Wil je ook zelf wat scrollen en interactie aangaan, stel hier dan een tijdlimiet voor in, zodat je niet verzandt in uren scrollen.

Heel eerlijk? De écht belangrijke mensen spreek je ook in real life en via andere kanalen.

Volg je favoriete ondernemers en blogs via hun nieuwsbrief of RSS

Wil je het een stapje verder nemen? Kijk dan helemaal niet meer, maar volg je favoriete ondernemers of blogs via hun nieuwsbrief of RSS feed.

Dit is voor jullie allebei ook veel waardevoller: Waar je op social media in eerste instantie maar zo’n 10% van je following bereikt met een post, bereik je met een emailnieuwsbrief iedereen die je wilt bereiken.

Omgekeerd geldt hetzelfde: Door je te abonneren op iemands nieuwsbrief of RSS feed, weet je zeker dat je geen enkel artikel mist. Daar heb je dan geen oppervlakkige social media bites voor nodig.

Maar ik snap het dondersgoed als je social media nog niet wilt loslaten – het is een laagdrempelige manier om nieuwe potentiële klanten te bereiken, en te zien wat anderen zoal uitspoken. Ik maak er zelf ook nog steeds gebruik van. No shame.

Leer mensen dat je behulpzaam bent, maar dat jouw tijd van jou is

Laat altijd aan je familie, vrienden, klanten en potentiële klanten weten dat je open staat op ze te helpen, en dat je dat met liefde doet. Maar maak ook duidelijk dat jouw tijd van jou is, dat jij de baas bent over je agenda, je aandacht, je concentratie. Je wilt een taak of een afspraak 100% van je aandacht kunnen geven, en hen ook.

Niet 24/7 bereikbaar willen zijn, betekent natuurlijk niet dat je helemaal niet meer bereikbaar wilt zijn en onder een steen gaat leven. Het betekent dat je grenzen stelt, en bereikbaar bent op jouw eigen voorwaarden, zodat jij je aandacht kunt geven aan wat jij belangrijk vindt, en het leven kunt leiden wat jij wilt, in plaats van dat je geleefd wordt door anderen, je email of je telefoon.

Op de hoogte blijven van mijn duurzame webtips en filosofische hersenspinsels?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief 👇🏻

Scroll naar boven