Dit is waarom je niet teveel third party koppelingen op je website wilt

5
minuten

Een website bouwen kan op 1001 manieren. Iedere functionaliteit die je kunt verzinnen, kun je op tig manieren realiseren. Vaak gewoon op je eigen hostingstekje, maar soms worden er third parties gekoppeld. Denk bijvoorbeeld aan het koppelen van een nieuwsbriefinschrijfformulier op je website, of het bijhouden van statistieken. Dit zorgt ervoor dat er third party requests worden gedaan als iemand jouw website bezoekt. Maar wat is dat nou eigenlijk, wat zijn de voor- en nadelen, en moet je er eigenlijk wel blij mee zijn? In deze blogpost leg ik het allemaal uit.

Wat zijn third party requests?

Een third party request is data die door een webpagina wordt opgevraagd van een server die niet de eigen server is, dus van een derde partij.

Een aantal voorbeelden:

  • Koppeling van een inschrijfformulier met jouw emailmarketingprogramma;
  • Statistiekenservices die de data niet op jouw eigen hosting wegschrijven, zoals bijvoorbeeld Google Analytics of Microanalytics;
  • Embedded HTML code van bijvoorbeeld een externe service voor afspraken maken of ticketverkoop;
  • Embedded video en audio, zoals Youtube en Spotify;
  • Advertentiepixels;
  • Content delivery networks (soms);
  • Etc

Hoe werkt een third party request?

Normaal gesproken, wanneer iemand jouw website bezoekt, dan gaat er van zijn browser een vraag naar de server waar de website op staat: “Mag ik deze pagina bekijken?” De server zegt dan: “Ja hoor, alsjeblieft. Hier heb je de data zodat je de pagina kunt tonen.”

Third party scriptjes op jouw pagina zorgen ervoor dat er extra data moet worden opgevraagd tijdens het laden van jouw pagina. Een third party request is een vraag aan de server van een andere partij waar die data dan staat: “Hoi, ik heb ook data van jullie nodig. Kun je die terugsturen?” En die server zegt dan ook: “Jahoor, alsjeblieft, hier heb je de data, veel plezier ermee.”

Voordelen van third parties

Sommige van die dingen zijn superhandig. Je wilt namelijk niet dat je je hele emailmarketing vanaf de achterkant van je website moet runnen. Dat is een totaal ander ding met functies die wildly different zijn dan waar een website voor bedoeld is. Dat kun je dus beter op een andere plek doen.

Ook voor video is er wat voor te zeggen om dit ergens anders te hosten en dan op je website te embedden, omdat standaard videoplayers van browsers vaan ruk zijn en de video vaak standaard al ingeladen wordt, of de bezoeker hem nou wel of niet wil afspelen. Partijen als Youtube en Vimeo zijn gespecialiseerd in videohosting en kunnen dat veel efficiënter en geoptimaliseerd verzorgen.

En zo zijn er wel meer dingen die je in theorie vast wel op de achterkant van je website kúnt doen, maar die je om praktische redenen simpelweg niet moet willen. Handig, die third parties!

Nadelen van third parties

Geen controle over hosting

Een groot nadeel is dat je geen invloed hebt op hoe de data wordt gehost. Is dat op servers die runnen op groene of op grijze energie?

Als je een duurzame website wilt bouwen, is groene hosting je eerste en belangrijkste grote win. Beetje zuur als er dan allemaal third party data van een niet-groen gehoste server wordt gehaald.

Gewicht

Sommige third party requests zijn ont-zet-tend zwaar. En omdat het vaak gaat om een plug & play integratie (bijvoorbeeld een stukje code wat je moet copypasten of een WordPress plugin waar je alleen een API code in hoeft te voegen) heb je ook geen invloed op hoeveel data er dan wordt opgevraagd. Je plakt het in je website, en het ziet er mooi uit. Maar ondertussen heb je opeens een hele MB aan data aan je broek hangen, waardoor die pagina opeens niet meer zo lichtgewicht en duurzaam is.

Dit heb ik bijvoorbeeld gezien bij een integratie met Eventix, waarmee je makkelijk tickets kunt verkopen op je website. Ouch.

Tips & advies

Ben je benieuwd hoe het er met jouw website voor staat? Trek de pagina’s dan eens door de tool van aremythirdpartiesgreen.com. Je krijgt dan een rapportje met hoeveel third party requests er worden gedaan, hoe zwaar dat is, wat er allemaal wel en niet groen gehost wordt, en hoeveel CO2-uitstoot dat veroorzaakt. Alle third parties in de lijst kun je ook uitklappen voor extra informatie. Zo kun je ook zien wat er dan precies zo zwaar is.

Op basis van deze resultaten kun je dan beslissingen gaan nemen: wil je bepaalde third parties houden, of ga je ze vervangen? bijvoorbeeld als je heel veel third party requests hebt van een pagina, wanneer third parties niet groen gehost zijn, of wanneer ze erg zwaar zijn.

Bij het zoeken naar een alternatief is het handig om een testwebsite op te zetten om de verschillende opties te vergelijken. Hier moet je dan om denken:

  • Is first party vervanging mogelijk? Zo nee, is de third party groen gehost?
  • Hoe zwaar is deze vervanger? Let op: bij een first party vervanger zie je dat dus niet terug in je third parties, maar in het paginagewicht wanneer je een analyse doen met bijvoorbeeld digitalbeacon.co. Deze impact kan dan verspreid zitten over (meestal) document, scripts, stylesheet, XHR en fetch. Analyseer dus niet alleen de third parties, maar altijd in combinatie met een complete pagina-analyse.

Heb je iets gevonden wat groen gehost is, en liefst ook lichtgewichter dan wat je eerst had? Yay! Dan kun je de boel gaan vervangen. Zo kan het best zijn dat een eigen webshop, ook al is het voor maar enkele producten, duurzamer kan uitpakken dan een makkelijke third party service.

Succes!

Op de hoogte blijven van mijn duurzame webtips en filosofische hersenspinsels?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief 👇🏻

Scroll naar boven