Duurzaam ondernemen en daarmee de wereld een beetje mooier maken: hoe doe je dat? In deze serie interview ik maandelijks verschillende ondernemers die op hun manier duurzame en bewuste keuzes maken in hun bedrijf. In deze editie interview ik Sophie ten Wolde, grafisch ontwerper en maker.
1 – Wie ben je en wat doe je?
Hoi! Mijn naam is Sophie ten Wolde. Ik ben grafisch ontwerper en maker in mijn eigen bedrijf Soof Design.
Sinds 2017 werk ik als grafisch ontwerper voor bedrijven en particulieren. In 2020 ben ik, naast het maken van digitaal werk, het makerschap volop gaan omarmen en naai ik duurzame goodies van vergeten materialen uit lokale kringloopwinkels. Daarnaast leg ik mensen graag uit hoe ze zélf de naaimachine kunnen gebruiken om prachtige dingen te maken van kringloopvondsten, bijvoorbeeld met digitale naaipatronen.
2 – Wanneer begon duurzaamheid belangrijk te worden in jouw leven?
Rond 2017 ben ik begonnen met verduurzamen. Via Instagram kwam ik in aanraking met accounts die me wezen op de keiharde inpact die we met z’n allen hebben op de wereld om ons heen. Het eerste wat ik gedaan heb, is proberen zo veel mogelijk wegwerpproducten uit mijn leven te vervangen met duurzamere alternatieven. Dat begon in de badkamer (wattenschijfjes) en liep langzaam over in de rest van mijn leven (boodschappen, kleding, vervoer…)
Inmiddels is het voor mij second nature geworden om duurzame keuzes te maken. Vanzelfsprekend neem ik dit nu ook mee in mijn werk. Wanneer je producten bepaalde gevolgen hebben voor het milieu en onze planeet, vind ik dat je de verantwoordelijkheid om duurzame keuzes te nemen, moet pakken. Met Soof Design daag ik mezelf uit om écht voor 100% duurzame bedrijfsvoering te gaan. Dat is soms heel moeilijk en er is vaak een hoop omdenken voor nodig. Maar als dat betekent dat ik iemand positief kan inspireren, vind ik dat het helemaal waard.
3 – Wat betekent duurzaam ondernemen voor jou en hoe pak jij het aan?
Duurzaamheid zit in de roots van mijn skill om te kunnen naaien. De reden dat ik ermee begonnen ben, is omdat ik vond dat ik zelf betere kleding kon maken dan de wegwerpkleding die per duizend(en) van de lopende band rolt. Het zijn generieke spullen die je tijdelijk mooi vind, maar waar je nooit echt een diepere connectie mee zult vinden, en die dus snel op de afvalberg belanden… met alle gevolgen van dien. Ik geloof dat ik zelf iets uniekers kan maken dat jaren en jaren meegaat, en waar je mijn persoonlijkheid, identiteit en kernwaarden in terugziet.
Maar iets zelf naaien is niet per definitie duurzaam. Dat wordt het pas wanneer je ieder klein stapje in het proces onder de loep neemt en kijkt waar het beter kan. Zo leerde ik dat linnen een veel duurzamere stof is dan polyester. Dat er spoeltjes garen te vinden zijn waar géén plastic wikkel omheen zit. En op welke plekken ik tweedehands stoffen kon vinden die net zo mooi en waardevol zijn als nieuwe van de stoffengroothandel. Deze kennis met niemand delen zou toch zonde zijn? Daar komt Soof Design dus in beeld: ik vertel je hoe je duurzamer kunt naaien. Dat doe ik op meerdere manieren. Bijvoorbeeld met naaipatronen, maar ik wil in de toekomst ook meer gaan bloggen. Verder maak ik voor de items die ik verkoop alleen gebruik van tweedehands materialen, zoals gordijnen. Ik wil er ook transparant over zijn zodat het anderen kan inspireren. Zo geef ik op mijn productlabeltjes aan welk percentage preloved is en waar ik het materiaal gevonden heb.
Vaak lukt het me dingen die ik nodig heb tweedehands te vinden, maar soms ook niet. In de gevallen waarin ik nieuw zal moeten kopen, kies ik altijd voor 100% gerecyclede materialen, zoals bijvoorbeeld papierafval (voor mijn drukwerk) of PET-flessen (voor mijn labels). Dat vind ik enorm belangrijk en het is de belofte die ik doe aan al mijn klanten.
4 – Hoeveel verdien je en hoe is duurzaamheid met jouw money mindset verweven?
Ik vind het heel prettig om iedere maand te werken met een inkomsten-doel. Dat is een bedrag dat ik iedere maand wil verdienen om comfortabel mijn huur, boodschappen en andere vaste lasten van te kunnen betalen. In dat bedrag zit ook een stukje ingebouwd voor ‘leuke dingen doen’, onvoorziene kosten, studieschuld en pensioenopbouw. Voor mij ligt dat magische doel op 1300 euro. Soms haal ik het, soms ook niet. En dat is ook prima.
Het hebben van zo’n doel werkt voor mij activerend, omdat ik direct begin te denken: ‘oké, welke keuzes kan ik vandaag maken om efficient aan dat bedrag te komen’. Als ik op een bepaald moment nog 200 euro omzet nodig heb, gaat het verkopen van 3 ovenwanten me daar niet aan helpen. Ik zal dan eerder een grafisch ontwerpklus oppakken. Zo puzzel ik iedere maand mijn weg naar dat doel toe. Dit zorgt er ook voor dat mijn werk er van maand tot maand iets anders uitziet. Maar dat vind ik leuk en dat hoort natuurlijk ook gewoon bij ondernemerschap.
Natuurlijk moet je werk leuk zijn, maar geld is nou eenmaal het levensbloed van je onderneming. Ik geloof dat we veel meer impact kunnen maken met een comfortabel inkomen, waarvan we een gedeelte kunnen terug investeren in ons bedrijf.
5 – Wat voor verdienmodellen gebruik je? En zijn er verdienmodellen waar je vanwege duurzaamheidsoverwegingen geen gebruik van maakt?
Tot aan mijn ‘pivot’ in 2020 was mijn enige verdienmodel het grafisch ontwerp. Dat heb ik wel even gevoeld toen de Corona-crisis begon. Ik heb toen een paar maanden weinig tot geen opdrachten gehad, omdat mijn klanten natuurlijk ook zonder werk thuiszaten. Heel pijnlijk. Dit was voor mij echt een grote eye-opener. Achteraf eentje die ik nodig leek te hebben, want ik nam de inkomsten uit mijn bedrijf nooit echt serieus en had ik nooit de ambitie om te groeien. Inmiddels is dat wel anders en stroomt het geld op meerdere manieren naar me toe.
Grafisch ontwerp doe ik nog steeds. Duurzaam drukwerk voor bedrijven bijvoorbeeld. Maar kleinere, intiemere projecten voor particulieren, zoals het maken van een uniek geboortekaartje of trouwuitnodigingen, vind ik ook fantastisch om te doen.
Ik verkoop mijn handgemaakte producten op Etsy. Hier verkoop ik ook mijn digitale producten: .PDF naaipatronen voor beginnende naai(st)ers. Dat laatste is natuurlijk een fantastisch voorbeeld van ‘evergreen content’: je investeert één keer flink wat tijd en vervolgens kun je het oneindig vaak verkopen. Ik zou er hier nog veel meer van willen maken, zodat het op de achtergrond geld voor me gaat verdienen.
Af en toe doe ik ook wel eens een maatwerk naaiopdracht, wat een leuke manier is om mijn naaivaardigheden te blijven ontwikkelen. En buiten het ondernemerschap om werk ik bij ETNsaladebar, een 100% vegan saladebar en bakery in het centrum van Enschede. Dat levert me ook weer een vast bedrag per maand op én er is nog voldoende tijd om in mijn eigen bedrijf aan de slag te zijn.
6 – Hoe bouw je op een duurzame manier aan je zekerheid voor later?
Ik ben recent overgestapt naar ASN, waar ik spaar, omdat ik het tof vind welke boodschap zij uitdragen. Ik sta vierkant achter hun duurzame waarden en ben fan van hun transparantie.
Verder probeer ik met mijn bedrijf een ruimte te creëren waar ik 100% mezelf kan zijn en om werk te doen waar ik echt van geniet. Ik ben burn-out gevoelig, dus dat is heel belangrijk voor me.
7 – Wat heb je allemaal bereikt? Waar ben je trots op?
Dat ik al bijna 5 jaar ondernemer ben en ondanks alle highs en lows, altijd ben blijven strijden voor mijn bedrijf. Zelfs na die zware coronatijd. En dat ik altijd mijn hart volg.
Ik heb ook al met een heleboel mooie mensen mogen samenwerken. Dat vind ik best tof van mezelf, als introverte HSP’er!
8 – Wat voor tofs heb je in de pipeline zitten?
Oef, zo ontzettend veel! Ik werk op dit moment druk aan mijn merkverhaal met mijn coach Margriet, van De Makers Coach. Ik sta te popelen om dat verhaal binnenkort van de daken te gaan schreeuwen.
Qua producten denk ik nog druk na over workshops, ‘craftnights’, DIY-pakketjes… En natuurlijk nog veel meer PDF naaipatronen. Ik zoek ook nog naar verkooppunten voor mijn handgemaakte items in de regio Enschede, dus het zou tof zijn om me op dat gebied uit te breiden. Ook lijkt het me enorm gezellig om een keer op een makersmarkt te staan. Wie weet deze zomer?
9 – Waar kunnen mensen jou vinden?
Meer interviews met duurzame ondernemers vind je hier.
Fotografie: Sophie ten Wolde
Op de hoogte blijven van mijn duurzame webtips en filosofische hersenspinsels?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief 👇🏻