Duurzaam ondernemen en daarmee de wereld een beetje mooier maken: hoe doe je dat? In deze serie interview ik maandelijks verschillende ondernemers die op hun manier duurzame en bewuste keuzes maken in hun bedrijf. In deze editie interview ik Judith Verhoef van Birdwing Digital, online marketeer voor non-profitorganisaties en sociale ondernemingen.
1 – Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Judith, 39 jaar, getrouwd met Leon en we hebben twee vrolijke en actieve zoons: Sven (9) en Jens (7). We wonen in Oudewater, een mooi klein stadje in het Groene Hart, vlakbij Utrecht.
Ik hou van buiten wandelen of hardlopen in de natuur en ben meerdere keren per week in de sportschool te vinden omdat mijn gezondheid voor mij op nr. 1 staat. Ik lees graag boeken over persoonlijke ontwikkeling (heb te weinig geduld voor romans) en ik speel graag mee in lokale musicalproducties.
Én ik ben zelfstandig ondernemer. Met Birdwing Digital zet ik mijn online marketing skills exclusief in voor non-profit organisaties en sociale ondernemingen die de wereld een beetje mooier maken. Zo help ik missiegedreven organisaties hun online impact te vergroten en de wereld een beetje mooier te maken.
Daarnaast ben ik vrijwillige klimaatcoach bij de Stichting Klimaatgesprekken. Samen met mijn mede-klimaatcoach (‘klimaatje’) Vivian geef ik online workshopreeksen waarin wij deelnemers helpen om hun CO2-uitstoot te verkleinen en hun positieve ‘handafdruk’ te vergroten! Dit vind ik erg gaaf om te doen.
2 – Wanneer begon duurzaamheid belangrijk te worden in jouw leven?
Van huis uit ben ik milieubewust opgevoed door links stemmende ouders. Net als veel mensen recycle ik mijn afval, doe het licht uit als ik uit een kamer wegloop en verspil ik zo min mogelijk eten. “Een beter milieu begint bij jezelf” was een slogan die ik in mijn jeugd vaak op tv voorbij zag komen en altijd heb onthouden. Verder hield ik me niet heel diepgaand bezig met het klimaat (zat in de ‘rat race’) tot in 2019 Greta Thunberg mijn aandacht trok en ik haar urgentie en wanhoop dwars door het scherm heen kon voelen. Dat triggerde mij. Als zo’n jong meisje al zo veel kan doen, kan ik toch zeker ook meer doen?
Tijdens de vakantie kom ik zowaar weer eens de rust vinden om een boek te lezen. Dat boek was ‘het zero waste project’ en het stimuleerde mij om te denken: iedereen kan íets doen. Kleine acties zoals meer dingen zonder verpakking kopen, kunnen bij elkaar opgeteld een groot verschil maken.
Al gauw kwam ik tot de conclusie dat die kleine acties leuk zijn, maar dat je daar de wereld niet mee gaat redden. In een interview met Robert Bridgeman las ik: er zijn vier dingen die écht verschil maken, de rest is eigenlijk rommelen in de marge:
- Minder kinderen
- Stoppen met vlees eten
- Minder autorijden
- Minder vliegen
Vervolgens las ik zijn boek ‘Stoppen met vlees’ en het ene na het andere artikel en boek en keek een hele reeks Netflix documentaires zoals ‘Forks over knives’ en ‘Before the flood’. En ik kwam spontaan in een klimaatdepressie.
Toen kwam ik uit bij het boek ‘de verborgen impact’ van Babette Porcelein: een verademing en een keerpunt voor mij. De boodschap: ga aan de slag met de dingen die écht impact maken, dan kun je relaxen op de kleine dingen.
Ik kreeg een beter beeld van wat ik kon doen en werd samen met mijn gezin vegetariër. We waren al verhuisd naar een huis met zonnepanelen en een warmtepomp. Ik besloot dat ik niet meer op vliegvakantie wilde en er ging een auto de deur uit, we rijden nu (zo min mogelijk) in een hybride auto. We doen meer met de fiets én het OV. We zijn niet uitgeleerd en niet perfect, maar zien het als een ontdekkingsreis om stapje voor stapje te verduurzamen. Ik probeer mijn omgeving hierin mee te nemen, mede door veel te posten op social media.
Wat ik merk, ik dat ik steeds bewuster in het leven sta door met onze impact op de aarde bezig te zijn. Alles is met elkaar verbonden en wij zijn allemaal met elkaar en de natuur verbonden. De kleine dingen zijn het mooist en geld en spullen zijn lang niet zo belangrijk (alhoewel handig) als liefde en vriendschap. Dat brengt me veel, het maakt me rustiger, minder gejaagd.
3 – Wat betekent duurzaam ondernemen voor jou en hoe pak jij het aan?
Voor mij is het als zelfstandig ondernemer logisch om wat ik privé belangrijk vind, ook door te voeren in wat ik zakelijk doe. Ook al heb ik misschien kleine impact als eenmanszaak, ik let erop dat wat ik doe een zo laag mogelijke CO2-voetafdruk heeft.
Dat begint bij de organisaties waar ik voor werk. Dit zijn bijvoorbeeld organisaties die bezig zijn met verantwoorde consumptie (SDG 12), duurzame energie (SDG 7) en klimaatactie (SDG 13). Ze passen bij mij, omdat ik een enorme urgentie voel om bij te dragen aan oplossingen voor de klimaatcrisis. Zodra ik voor een klant werk die bijdraagt aan één van deze SDG’s, merk ik dat ik écht ‘aan’ ga.
Wat ik privé verduurzaam, werkt ook zakelijk door. Wij wonen in een ‘0 op de meter’ woning met zonnepanelen en warmtepomp. Omdat ik grotendeels vanuit huis werk, gebruik ik ook zakelijk duurzame energiebronnen. Ik maak klimaatvriendelijke vervoerskeuzes. Ik reis grotendeels met OV, fiets of hybride auto (wanneer het niet anders kan) en vlieg ik al jaren niet meer.
Ik minimaliseer de impact van alles wat ik inkoop door de volgende vragen te stellen:
En ik ben er zuinig op. Met dingen die een grote verborgen impact hebben, zoals een laptop en een telefoon, doe ik behoorlijk lang.
Ik bereken jaarlijks mijn CO2-uitstoot compenseer deze bij Trees for All. Ik werd productpartner bij Trees for All waardoor ik in elk geval 3 jaar lang jaarlijks bijdraag aan het planten van bomen met elk product (online training) dat ik verkoop.
Ook ben ik ben lid van Happy Planet Professionals, een netwerk van duurzame professionals. Ik deel mijn duurzame activiteiten op social media om anderen te inspireren om ook aan de slag te gaan. En ik doneer tijd en geld aan organisaties die bijdragen aan het behalen van de SDG’s.
De meest recente ‘ingreep’ die ik heb gedaan is overstappen naar een bankrekening bij ASNbank. Ik vind het belangrijk om het signaal te geven naar klanten toe dat ik ook hierin let op duurzaamheid. Wat je met je geld doet, kan grote positieve impact maken.
4 – Hoeveel verdien je en hoe is duurzaamheid met jouw money mindset verweven?
Als kostwinner is geld verdienen voor mij niet onbelangrijk. Ten slotte moet de hypotheek betaald en de boodschappen gedaan. Tegelijkertijd zijn er belangrijkere dingen. Zoals bijdragen aan iets dat groter is dan jij. Dat is de reden dat ik voor non-profits en sociale ondernemingen werk. Het is niet zo dat daar het grote geld zit, integendeel. Als online marketingstrateeg zou ik veel meer geld verdienen als ik voor een grote corporate of e-commerce organisatie ging werken. Maar dat geeft me geen voldoening. Ik heb er heel bewust voor gekozen om voor deze doelgroepen te werken. Dan maar een wat lager uurtarief.
In de markt wordt een senior online marketeer via een bureau bijv. ingezet voor een uurtarief van 130. Dat kan ik wel vragen, maar ik krijg het niet 😊. In mijn eerste ondernemersjaar kwam ik daar al snel genoeg achter, haha. Dan realiseer je je dat je die keuze maakt door voor dit soort organisaties te werken.
Maar ik mag niet klagen, er is genoeg werk in mijn branche. Als ik meerdere klussen tegelijk doe en een volledige werkweek draai, kom ik boven die ‘begeerde’ ton per jaar omzet uit waarmee business coaches je altijd lekker maken.
Ik kwam er als ondernemer al gauw achter dat tijd belangrijker voor me is dan geld. Dus ik heb nu een goede balans gevonden waarin ik genoeg verdien om onze vaste lasten te betalen en goed van te leven. En waarin ik ook tijd heb voor mijn gezin en de dingen die het leven mooi maken.
5 – Wat voor verdienmodellen gebruik je? En zijn er verdienmodellen waar je vanwege duurzaamheidsoverwegingen geen gebruik van maakt?
Het grootste deel van mijn omzet komt binnen door langdurige freelance of interim online marketing opdrachten te doen bij non-profits of sociale ondernemingen. Ik werk dan aan de online marketingstrategie, online marketingplanning, Agile/Scrum Marketing, projectmanagement, SEO, SEA, conversie optimalisatie (CRO), e-mailmarketing en social advertising. Meestal begin ik met een online assessment waaruit blijkt wat de pijnpunten zijn op online vlak en waar de meeste winst voor een organisatie valt te behalen. Wat ik verder precies oppak, hangt af van de vraag / opdracht die er ligt. En vaak komt van het één het ander.
In het eerste gesprek tast ik altijd goed af wat de missie van de organisatie of drijfveer van de ondernemer is. Ik werk wel eens voor commerciële organisaties, maar alleen als ik me verbonden voel met hun missie. Als mijn onderbuikgevoel zegt dat het niet bij me past, als er geen klik is of als ik vermoed dat ik wordt ingezet voor ‘greenwashing’, neem ik de opdracht niet aan. Ik heb om die reden al vaker ‘nee’ gezegd tegen een opdracht, ook al stond er goed geld tegenover.
Naast dit freelance werk heb ik een online impact programma waarmee cursisten zelf aan de slag gaan in mijn leeromgeving, en in meerdere coaching sessies door mij worden begeleid. Ze leren dan zelf hoe ze hun online strategie kunnen vormgeven, hun customer journey kunnen inrichten en marketingkanalen het beste kunnen inzetten.
Daarnaast heb ik een online LinkedIn training én een online scrum training die volledig online te volgen zijn.
6 – Hoe bouw je op een duurzame manier aan je zekerheid voor later?
Ik ben lid van Sharepeople, een coöperatief vangnet bij arbeidsongeschiktheid. Als ik dan ziek word, ontvang ik de eerste twee jaar een inkomen. Verder beleg ik en ben ik me aan het verdiepen om dat op een groenere manier te doen.
7 – Wat heb je allemaal bereikt? Waar ben je trots op?
Ik ben er trots op dat ik heb gerealiseerd wat ik voor ogen had: exclusief voor missiegedreven organisaties / good businesses werken. En dat ik daar goed van kan leven. Ook ben ik trots op het rijtje positieve reviews dat ik van mijn klanten kreeg. Als ik niet zo lekker in mijn vel zit, kijk ik daar even naar. Ik word daar heel blij van!
8 – Wat voor tofs heb je in de pipeline zitten?
Ik kan merken dat de lente in de lucht zit, want er komt van alles los. Ik ga binnenkort beginnen bij 2 mooie nieuwe opdrachtgevers en zit komend halfjaar helemaal vol met mooie strategisch-tactische online marketingklussen. Superleuk!
9 – Waar kunnen mensen jou vinden?
Meer interviews met duurzame ondernemers vind je hier.
Fotografie: Stephanie Annique
Op de hoogte blijven van mijn duurzame webtips en filosofische hersenspinsels?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief 👇🏻