Duurzaam ondernemen #6: Zo doet Marieke Abbink het

5
minuten

Duurzaam ondernemen en daarmee de wereld een beetje mooier maken: hoe doe je dat? In deze serie interview ik maandelijks verschillende ondernemers die op hun manier duurzame en bewuste keuzes maken in hun bedrijf. In deze editie interview ik Marieke Abbink, grafisch ontwerper en illustrator.

1 – Wie ben je en wat doe je?

Hi! Ik ben Marieke van Ik snap’M!

Ik help ondernemers en organisaties die zich willen inzetten voor een betere wereld met het visueel maken van hun boodschap. Denk daarbij aan bibliotheken die een programma hebben om laaggeletterdheid aan te pakken, een theatergezelschap voor mensen met een beperking, een website waarop mensen tips krijgen om vegetarisch te eten, gemeentes die een pas hebben waarmee mensen onder bijstandsniveau korting krijgen op sport, ontmoeting en cultuur.

Voor hen maak ik infographics, illustraties en iconen zodat zij hun mooie boodschap in de wereld kunnen zetten. En dat degene die de infographic bekijkt ook een goede keuze kan maken of betrokken wordt bij datgene waar de infographic over gaat.

2 – Wanneer begon duurzaamheid belangrijk te worden in jouw leven?

Mijn ouders vinden duurzaamheid heel belangrijk, en zo ben ik ook opgevoed. Zo gingen we vroeger alleen als het echt niet anders kon met de auto. We aten maximaal 3 x per week vlees en de rest was vegetarisch of veganistisch. We kochten veel tweedehands spullen en kleding. De vakanties waren veelal in Nederland of de buurlanden en ik vloog pas voor het eerst op mijn 20e.

Dit vond ik op het moment zelf niet altijd even fijn, als kind wil je natuurlijk het liefst altijd de nieuwste kleding en het nieuwste speelgoed. Maar rond mijn 15e begon ik in te zien dat het heel belangrijk is om duurzaam te leven, en heb ik het zelf ook voortgezet.

3 – Wat betekent duurzaam ondernemen voor jou en hoe pak jij het aan?

Ik richt mij voornamelijk op organisaties en ondernemers die zelf bezig zijn met duurzaamheid en/of maatschappelijke vraagstukken. Ik zeg altijd maar: Shell is niet mijn ideale klant. Op sociale media en op mijn website deel ik veel over duurzaamheid en waar ik mij op richt. Dus de mensen die ik aantrek, haken daar op aan.

Ook op persoonlijk gebied zet ik stappen. Ik eet voor een heel groot deel veganistisch. Heel af en toe bij anderen eet ik nog vegetarisch en een keer in de 3 à 4 maanden wil ik nog wel eens wat sushi eten. Ik heb zelf geen auto, maar een Weekend Vrij-abonnement van de NS. Mijn kleding koop ik praktisch alleen nog maar tweedehands. Lekker de tweedehands winkels en Vinted afstruinen, ik hou ervan.

4 – Hoeveel verdien je en hoe is duurzaamheid met jouw money mindset verweven?

Het is bij mij per maand verschillend. Ik werk met projectprijzen voor trajecten die soms langer dan een maand duren. Dus mijn maandinkomen geeft een vrij vertekend beeld. Soms heb ik maanden dat ik 4 projecten afrond (en dus factureer), waar ik meerdere maanden aan heb gewerkt. Soms maanden waarin ik alleen een paar kleine dingen factureer. Gelukkig kan ik er ondertussen wel van leven en in de maanden dat ik minder factureer heb ik een goede buffer.

5 – Wat voor verdienmodellen gebruik je? En zijn er verdienmodellen waar je vanwege duurzaamheidsoverwegingen geen gebruik van maakt?

Het grootste deel van mijn tijd ben ik uitvoerend bezig met het maken van infographics, illustraties en iconen voor duurzame en maatschappelijk betrokken organisaties. Daarnaast heb ik een meedenksessie die mensen kunnen boeken als ze zelf aan de slag gaan met hun visuals. Zoals de naam al zegt, denk ik dan met ze mee over hoe ze iets visueel kunnen maken.

Ook heb ik sinds dit jaar een uitgebreide online training. Hierin leer ik ondernemers en werknemers bij een organisatie hoe zij zelf infographics kunnen maken om te delen op hun socials. 

Toen ik begon, heb ik naast Ik snap’M! ook DearDier opgericht. Hiervoor maakte ik illustraties van dieren. Kaarten, shirts, tasjes en posters had ik ingekocht om te verkopen. Actief werven doe ik er niet meer voor, tegenwoordig maak ik alleen nog (dieren)illustraties in opdracht, zodat ik niet met (onverkochte) voorraad zit.

6 – Hoe bouw je op een duurzame manier aan je zekerheid voor later?

Geen fysieke dingen meer te verkopen (voorraad alleen nog opmaken) en dingen maken in opdracht zodat het zeker goed terecht komt. Persoonlijk beleg ik nu een jaar bij Semmie, (beheerd beleggen) zij beleggen alleen in duurzame fondsen. Daarnaast door werk te doen waar ik ontzettend veel energie van krijg zodat ik het nog lang kan volhouden. En een online training aanbieden, die nu staat, en waar ik verder ‘alleen nog maar’ de marketing voor hoef te doen, en niet heel veel meer uren in hoef te steken.

7 – Wat heb je allemaal bereikt? Waar ben je trots op?

Trots ben ik op alle toffe opdrachtgevers die ik heb mogen helpen. Gemeentes, bibliotheken, theatergezelschappen, organisatie voor mensen met een beperking, toffe ondernemers, hogescholen en universiteiten. (Ook stiekem een waarvoor ik tijdens mijn studie al een opdracht heb gedaan, namelijk de Verenigde Naties.)

De online training die ik heb neergezet, daar zit heel veel van mijn kennis in, en na die tijd kan je ook echt aan de slag met infographics. En natuurlijk dat ik al meer dan twee en een half jaar ondernemer ben, still going strong!

8 – Wat voor tofs heb je in de pipeline zitten?

Uiteraard hoop ik nog veel toffe, inspirerende opdrachtgevers te mogen helpen met hun boodschap visueel maken. Binnenkort wil ik naast maatwerk meer met pakketten gaan werken. Dus online training + twee meedenksessies of 15 iconen + 2 illustraties voor een vast bedrag. Maar daar wordt nog hard over nagedacht.

9 – Waar kunnen mensen jou vinden?

Fotografie: Lisa Bandstra en Marieke Abbink

Op de hoogte blijven van mijn duurzame webtips en filosofische hersenspinsels?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief 👇🏻

Scroll naar boven