Duurzaam webdesign is meer dan alleen lichtgewicht en snel, maar wat dan precies?

6
minuten

Ik zeg vaal dat duurzaamheid in webdesign doorgaans hand in hand gaat met snelheid en efficiëntie, wat dan weer een positieve uitwerking heeft op je bezoekerservaring en SEO. Simpelweg omdat er heel veel overlap is in de zin van lichtgewicht bouwen en technische optimalisatie. Dus is duurzaamheid niet eigenlijk een hip buzzword voor snelle, lichtgewicht websites? Je zou het haast denken. Maar duurzaam webdesign is meer dan dat. Het is een mindset die je in iedere stap van het proces meeneemt in de beslissingen die je maakt: van bepalen wat er op die website moet komen, tot en met het beheer. In deze blogpost leg ik uit wat dat dan inhoudt.

Niet méér bouwen dan nodig

Een beetje zoals een huis. Ben je in je eentje, dan is een appartement vaak voldoende. Met zijn tweeën een appartement of een klein huisje. Een gezin met 2 of 3 kinderen heeft een wat groter huis nodig. Maar in je eentje heb je doorgaans geen kasteel nodig. Met een website werkt het hetzelfde. Wat heb je nodig? En wat wil je er eigenlijk op omdat anderen het ook hebben, maar voegt voor jou eigenlijk niks toe als je eerlijk bent?

En dan heb ik het niet per se over het aantal pagina’s. Soms is het juist zinnig om dingen te verspreiden over meerdere pagina’s, bijvoorbeeld als je een groot aanbod hebt wat je in verschillende categorieën kunt indelen. Ik bedoel het meer in de zin van inhoud en functionaliteit: heb je daadwerkelijk nog een popup nodig als je nieuwsbriefformulier al in de footer staat? Of heb je werkelijk Google Tag Manager nodig als je 3x in het jaar eens kijkt hoeveel bezoekers je website heeft?

In mijn webdesigntraject krijg je huiswerk en hebben we een strategiesessie. Zo leer ik je echt goed kennen, en kunnen we heel goed bepalen wat je precies nodig hebt, wat vooral niet, en hoe we dat zo energiezuinig mogelijk kunnen realiseren.

Geen overbodige frutsels

Hier zijn heel veel grafisch ontwerpers en marketeers schuldig aan. Overbodige frutsels toevoegen die geen functionele waarde hebben. Jouw bezoekers komen voor informatie. Je hoeft niet meer de aandacht te trekken. Die heb je al.

Ja, natuurlijk wil je dat je website er mooi uit ziet, en bij jouw huisstijl past. MAAR niet ieder element uit jouw huisstijl heeft in iedere toepassing een plek nodig. Sommige dingen zijn leuk voor in drukwerk of op social media, maar compleet onzinnig op een website, en andersom kan ook voorkomen.

Geen AI gebruiken

Het gebruik van generatieve AI slurpt wereldwijd bizar veel energie en wordt voornamelijk gebruikt omdat men te schraal is om zelf een beetje moeite te doen of een professional in te huren, of voor entertainment. Jongens, 2 jaar geleden konden we dit ook allemaal zonder ChatGPT, en nu we het wel gebruiken, is er niks beter geworden. Veel dingen zijn zelfs slechter geworden – ChatGPT is een volgendewoordvoorspeller en kan niks meer dan woorden herkauwen op basis van statistiek. Slechte tradeoff dus tussen energieverbruik en daadwerkelijke meerwaarde!

Ik gebruik dus in mijn werk principieel geen generatieve AI, en ben ook absoluut geen fan van iedere WordPress theme, pagebuilder of plugin die zo nodig een AI functie wil toevoegen. Compleet overbodig en ik schakel het allemaal uit voor zover mogelijk.

Alleen maar waardevolle content

Op een duurzame website staat alleen waardevolle content. Geen verouderde content, maar content die regelmatig up to date gehouden wordt. Zorg dus dat je een goede death-of-content-strategie hebt. Kijk periodiek of er artikelen of pagina’s toe zijn aan een update, of dat je ze kunt verwijderen.

Pagina’s en artikelen die functioneel niks toevoegen, die niet (meer) relevant zijn voor wat jij doet, zijn een verspilling van energie. Niet alleen de energie die nodig is om ze in de lucht te houden en ze te bezoeken, maar ook de tijd en mentale energie van jouw bezoeker.

Waardevolle content betekent ook dat jouw content daadwerkelijk iets toevoegt. Ken je dat, wanneer je een zoekopdracht doet, en vervolgens de eerste pagina met zoekresultaten allemaal ongeveer dezelfde artikelen geeft, maar dan van andere partijen? Dat voegt dus niet zoveel toe. Wanneer contentcreatie en SEO onderdeel is van je marketingstrategie, zorg dan voor unieke artikelen met een duidelijk uitgesproken visie die daadwerkelijk iets toevoegen, in plaats van dat ze de zoveelste in zo’n rijtje zijn (met eventueel een puntje extra om het “origineel” te maken).

Bezoekers beperken

Het is natuurlijk fantastisch voor je ego als jouw website heel veel bezoekers heeft. Maar heb je ze daadwerkelijk allemaal nodig? Hierin kun je onderscheid maken tussen menselijke bezoekers en bots.

Je kunt het aantal menselijke paginabezoeken beperken door inhoudelijk goede en duidelijke teksten te schrijven, en door een heldere en intuïtieve navigatie. Aan de ene kant voorkom je dat mensen jouw site bezoeken als dat niet nodig is. Aan de andere kant hoeven ze niet meer pagina’s dan noodzakelijk te bezoeken om erachter te komen of jij ze kunt bieden wat ze zoeken.

Verder kun je bots blokkeren of ontmoedigen als ze niks op jouw website te zoeken hebben. Bijvoorbeeld malafide bots die proberen in te loggen om jouw website te hacken. Maar ook zoekmachinebots van zoekmachines die helemaal niet relevant voor jou zijn: bijvoorbeeld zoekmachinebots van een Chinese zoekmachine, terwijl jij je helemaal niet op China richt.

Joost de Valk heeft hier in 2022 een ontzettend leerzame en inspirerende talk over gegeven. Die kun je hier terugkijken.

Duurzaam onderhoud en beheer

Een duurzame website wil je natuurlijk duurzaam houden. Naast gewoon technisch onderhoud, is er op de meeste websites ook inhoudelijk onderhoud: het toevoegen van blogs, nieuwsartikelen, portfolio, agenda items. Hoe doe je dat zo duurzaam en energiezuinig mogelijk? Bij mij krijg je onder andere een handleiding met tips en tutorials bij oplevering, zodat je dat ook zelf kan en niet per se afhankelijk bent van mij daarvoor. Ook kun je altijd bij me terecht voor vragen als “ik wil dit en dat op mijn website, hoe doe ik dat zo duurzaam mogelijk?”

Groene hosting

Een duurzame website wordt natuurlijk ook duurzaam gehost. Ik heb een hele categorie artikelen over hosting, dus lees vooral verder!

Eerlijk en betrouwbaar

Last but not least: Een duurzame website is ook een eerlijke en betrouwbare website. Natuurlijk kun je je bezoeker een bepaalde richting op nudgen (een contactformulier of -knop onderaan je aanbodpagina is hartstikke slim), maar vermijd manipulatie. Wees transparant over wat je trackt, hoe je omgaat met data, wat duurzaamheid voor jou als persoon of organisatie betekent, etc.

En misschien wel het belangrijkste: Zorg dat niet alleen je website duurzaam is, maar dat ook je daadwerkelijke aanbod de wereld een beetje mooier maakt, in plaats van kapot. Dus een supergroene website waar vervolgens fossiele brandstoffen, vliegreizen of overconsumptie op worden gepromoot? In mijn ogen niet duurzaam. Voorkom greenwashing met “een groene website”. Walk the talk!

Wil jij een website of webshop laten bouwen die niet alleen mooi en functioneel is, maar ook met aandacht voor duurzaamheid gebouwd is? Digihobbit at your service!

Scroll naar boven