Duurzame contentcreatie: Hoe doe je dat?

6
minuten

Wanneer je een website zo duurzaam en lichtgewicht mogelijk hebt laten ontwerpen, ben je er nog niet. Of jouw website duurzaam blijft, hangt heel erg af van hoe je ermee omgaat, hoe je je content beheert. Duurzaam contentbeheer is niet moeilijk – het is vooral een stukje weten hoe het werkt.

1 – Jouw bedrijfsmodel

Duurzame contentcreatie gaat niet alleen om het optimaliseren van de content zelf. het begint allemaal bij jouw bedrijfsmodel. Hoe wil jij je geld verdienen? Heb jij met jouw product of dienst een positieve impact op mens, milieu en maatschappij? Of is jouw verdienmodel vooral gebaseerd op overconsumptie en uitbuiting van mens en aarde? Wanneer dat laatste het geval is, dan is – in mijn ogen – jouw content inherent al niet duurzaam. Wat je ook schrijft. Simpelweg vanwege het doel erachter.

2 – Voegt jouw content waarde toe?

Wanneer je een stukje wilt schrijven, vraag je dan af of dat wat je wilt schrijven, daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft voor andere mensen, of voor het internet in het algemeen. Bijvoorbeeld nieuwe informatie of een uniek perspectief.

Je kent vast wel dat moment dat je iets googlet en de eerste paar hits zijn eigenlijk exact dezelfde SEO blogposts, maar dan in net iets andere woorden van verschillende bedrijven. Weinig toegevoegde waarde dus om zelf exact zo’n stukje te schrijven. (Marreehhh guilty as charged, dat deed ik ook jarenlang als blogger hoor.) Schrijf dus niet speciaal voor SEO, maar lap alle regels aan je laars en schrijf wanneer je daadwerkelijk iets te vertellen hebt.

Als wat je wilt schrijven eigenlijk niks nieuws toevoegt, schrijf dan liever niet. Je hóéft je niet aan een contentkalender te houden. Doe ik ook niet.

3 – Wat deel je wel / niet?

Sluit heel erg aan op het voorgaande: je hóéft niet alles te delen. Wees selectief in wat je wel en niet deelt. Wat is functioneel om te delen?

Zo zat ik in het begin van mijn ondernemerschap heel erg in zo’n Instagrambubbel. Heb zelfs een cursus instagrammarketing gevolgd. Daarin werd mij verteld dat ik elke dag stories moest plaatsen om zichtbaar te zijn. Soms om een serie sales-stories om een product of dienst te promoten, andere keren een kijkje in mijn dagelijks leven. Kostte te eerste een hoop tijd, ten tweede pompte ik een hoop data het net op waarvan ik me nu achteraf afvraag hoe zinvol het was, en eigenlijk leverde het me niet echt iets op.

I mean leuk hoor, een foto van mijn laptop op de tuintafel, maar wat voegt het nou eigenlijk toe? Inmiddels heb ik al zo’n jaar geen Instagram-account meer voor Digihobbit. En ik mis het absoluut niet in mijn bedrijf. Tegenwoordig heb ik alleen LinkedIn, en deel ik eigenlijk alleen nog dingen die écht relevant zijn voor mijn bedrijf. Nieuwe blogposts, mijlpalen, Digihobbit in de media, dat soort dingen. Foto’s van mijn werkplek, of een treinselfie wanneer ik weer eens op pad ben, zijn simpelweg niet zo relevant 😉

4 – Wat is de beste vorm voor wat je wilt communiceren?

Verschillende soorten content hebben verschillende CO2-footprints. Platte tekst is doorgaans het meest lichtgewicht. Afbeeldingen zijn doorgaans wat zwaarder. Audio en video zijn nóg zwaarder.

Wees je bewust van deze verschillen en vraag je af: Wat is de meest lichtgewicht versie waarmee ik mijn doel kan bereiken? Heb ik per se een video nodig, of kan het ook audio zonder beeld zijn? (Looking at you, mensen die een podcast filmen, waarbij je alleen twee pratende mensen ziet, wat inhoudelijk geen toegevoegde waarde heeft.) Heb je per se een video nodig, of kan het ook met een paar goedgekozen afbeeldingen? Heb je een afbeelding nodig, of voegt dat inhoudelijk eigenlijk niks toe aan je tekst? (Guilty as charged hoor, met mijn titelfoto’s bij iedere blogpost die puur voor de sier zijn… Ik bedoel maar.)

5 – Ga bewust om met afbeeldingen en media

Afbeeldingen, video en audio zijn doorgaans behoorlijk zwaar, en zorgen dus voor een hoge CO2-uitstoot per paginabezoek. Ga er dus bewust mee om. Gebruik ze alleen als ze inhoudelijk of functioneel iets toevoegen, en liever niet meer dan nodig.

Schrijf je bijvoorbeeld een artikel voor een foodblog, vraag je dan af of je voor ieder gesneden ingrediënt een foto moet toevoegen, of dat je je doel ook prima kunt bereiken met één foto waarop alle ingrediënten netjes gesneden naast elkaar liggen.

Optimaliseer je afbeeldingen door ze te schalen en te converteren naar WEBP of AVIF formaat. Optimaliseer audio en video door ze zo kort mogelijk te houden en met de juiste codec en in het juiste bestandsformaat te exporteren.

Maak daarnaast gebruik van lazy loading en zet preloading van mediabestanden uit.

6 – Bezoekers trekken

Hoe meer bezoekers jij naar je website trekt, hoe meer CO2 jouw website uitstoot. Natuurlijk is het leuk als je tienduizenden bezoekers per maand hebt. Maar hoge bezoekersaantallen moeten nooit een heilige graal hebben. Liever heb je minder bezoekers in totaal, maar een hoger percentage *relevante* bezoekers. Bezoekers die daadwerkelijk iets te zoeken hebben op jouw website, waarvan de kans groot is dat ze klant worden. De 100% zul je nooit halen, maar truth be told: zoveel mogelijk bezoekers trekken alleen maar om zoveel mogelijk bezoekers te trekken, is niet zo zinvol.

In die zin is conversieoptimalisatie (mits op een ethische manier toegepast) ook een stukje digitale verduurzaming. Bedenk wat voor mensen je naar je website wilt trekken, waarom je die naar je website wilt trekken, en wat de flow daarna moet zijn. Wat moeten ze uiteindelijk doen, en hoe zorg je ervoor dat ze daar terecht komen?

Je hoeft het niet iedereen naar de zin te maken op jouw website (of op je social media kanalen, for that matter). Focus je alleen op jouw ideale klant en schrijf daar je content voor. De rest is bijvangst.

7 – Death of content

Zorg voor een death of content strategie. Houd je website, je social media kanalen, en het internet in het algemeen, schoon. Verwijder verouderde content die niet meer relevant is. Update oude blogposts liever in plaats van dat je een bijna gelijk stuk schrijft. Maak hier een routine van, bijvoorbeeld jaarlijks of halfjaarlijks, afhankelijk van hoeveel content je produceert.

Ofwel: Zorg voor een betere balans tussen content creëren en content bewust managen.

Op de hoogte blijven van mijn duurzame webtips en filosofische hersenspinsels?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief 👇🏻

Scroll naar boven