90% van alle data die we creëren en bewaren, wordt nooit meer gebruikt. Het internet verbruikt meer energie dan het Verenigd Koninkrijk. Het wereldwijde web was een paar jaar geleden al verantwoordelijk voor meer dan 4% van de totale CO2-uitstoot. Slechts 17% van alle e-waste wordt goed gerecycled. Zomaar wat getalletjes die je kunt vinden over onze digitale voetafdruk.
Onze aarde is natuurlijk niet oneindig. De hoeveelheid grondstoffen die we hebben om datacenters, computers, telefoons, windmolens en zonnepanelen te bouwen, is op een gegeven moment op. We moeten hier dus bewust mee omgaan wanneer we er in de toekomst ook nog van willen genieten, in plaats van tegen een muur op te lopen.
En iedereen heeft zijn rol te spelen in het verkleinen van onze digitale voetafdruk! Overheden, bedrijven, en ook jij als consument. In deze blogpost vind je een godsgruwelijke hoeveelheid tips en tricks om jouw digitale footprint te verkleinen. Moraal van het verhaal? Creëer en bewaar alleen de data die je nodig hebt, en ruim je rotzooi achter je kont op. Ook de digitale!
Hardware
Wees zuinig op wat je hebt. Doe zo lang mogelijk met je elektronische apparaten. Je hebt niet altijd het nieuwste van het nieuwste of het snelste van het snelste nodig.
Apparaat stuk? Kijk eerst of je het kunt (laten) repareren in plaats van vervangen.
Tóch iets nieuws nodig? Kies voor modulair (Fairphone bijvoorbeeld) of refurbished.
Breng je oude apparaten naar legit recyclepunten. Voorkom dat ze op de stort of in de verbrandingsoven terechtkomen.
Email
Schrijf je uit voor alle nieuwsbrieven die niks wezenlijks toevoegen aan jouw leven.
Verwijder alle afbeeldingen en overige media uit je emailhandtekening.
Stuur geen bijlagen mee als het niet nodig is. Kies zoveel mogelijk voor platte tekst of eenvoudige HTML opmaak.
Stuur geen mailtjes met alleen “bedankt” of “okee”. Stuur alleen iets terug als je inhoudelijk iets te melden hebt.
Gooi emails direct weg als ze hun nut hebben gediend. Bewaar alleen wat je echt moet bewaren.
Deep clean ieder jaar je inbox.
Importeer je meerder emailadressen in één inbox? Zorg er dan voor dat de mail niet ook nog op de oorspronkelijke server bewaard wordt. Is alleen maar dubbel.
Loop even naar het bureau van je collega in plaats van een mail te sturen.
Cloud
Upload alleen naar de cloud wat écht in de cloud moet. Bewaar de rest gewoon op een normale (eventueel externe) harde schijf die geen energie verbruikt wanneer je je computer uit hebt.
Kijk of er offline alternatieven zijn voor programma’s met cloudopslag die je nu gebruikt. Bijvoorbeeld The GIMP in plaats van Canva, of het standaard fotobewerkingsprogramma op je computer in plaats van Adobe Lightroom.
Zeg accounts op van cloud services die je niet meer gebruikt.
Deep clean ieder jaar alle cloud services die je gebruikt. Verwijder alle data die geen nut meer dient, bewaar op een offline harde schijf wat je ook op die manier kunt bewaren.
Vraag je af welke data jij allemaal écht wilt verzamelen of uploaden. Van je stappenteller tot en met de musicalvideo van jouw achtstegroeper. Maak hier bewuste keuzes in, in plaats van alles maar klakkeloos te verzamelen en te bewaren. Doe je het voor jezelf, of is jouw data eigenlijk deel van een verdienmodel, zonder dat je daar bewust voor hebt gekozen?
Social media
Monitor je schermtijd. Het begint allemaal met zelfkennis! Laat dit automatisch door de digitaal welzijn functie van je telefoon doen, in plaats van dat je het handmatig invoert. Je onderschat jezelf waarschijnlijk. Of je cheat.
Zet een timer op apps die geen of weinig nut dienen, maar die wel veel van je tijd opslurpen (en dus door al dat scrollen ook heel veel dataverkeer en energie kosten).
Voel je niet verplicht om iedere dag aanwezig te zijn of iets te posten. Oók als je social media zakelijk gebruikt.
Verwijder je accounts van social media kanalen die niks toevoegen aan jouw leven of bedrijf.
Deep clean je social media accounts ieder jaar: Verwijder al die oude posts waar toch niemand meer naar omkijkt.
Vermijd video en caroussels als je boodschap ook met één goedgekozen afbeelding over te brengen is.
Ondernemers: Vraag jezelf af of je het ethisch verantwoord vindt om gebruik te maken van social advertising. Verdiep je in de manier waarop gegevens van gebruikers worden opgeslagen en doorverkocht voor advertentiedoeleinden, hoe aandachteconomie en het advertentiesysteem werken, en of dat bij jouw waarden als bedrijf past. De boeken “Digitaal Minimalisme” van Cal Newport, “Big Tech” van Rana Foroohar en “Tien argumenten om je sociale media-accounts nu meteen te verwijderen” van Jaron Lanier zijn mooie beginpunten hiervoor.
Website
Zorg dat je website zo lichtgewicht mogelijk gebouwd is. Eerst reduceren, dan compenseren!
Schiet niet met hagel. Probeer niet zoveel mogelijk bezoekers naar jouw website te trekken, maar focus op relevante bezoekers en vraag jezelf af hoeveel genoeg is.
Zorg dat je website geen overbodige troepjes bevat en dat hij makkelijk en intuïtief te navigeren is. Zo beperk je onnodige pageloads.
Blog je? Voeg waarde en originaliteit toe aan het wereldwijde web, in plaats van de verplichte nummertjes te schrijven in je eigen woorden, omdat dat goed is voor je SEO.
Ook hier: deep clean je website ieder jaar. Kijk wat er overbodig is geworden en verwijder dat. Stel een 301 redirect in om te zorgen dat mensen niet op een dood spoor komen als ze een oude link aanklikken.
Streaming
Voorkom dat video streamen (of dat nu Netflix, Youtube, Uitzending Gemist of Instagram Reels is) je standaardgedrag wordt ’s avonds na het eten, of wanneer je je verveelt. Neem een abonnement op de bieb, maak een avondwandeling, verdiep je in DIY / upcycling / repurposing, word comfortabel met niks doen / even voor je uit staren / alleen zijn met je gedachten.
Kies voor offline games in plaats van online games.
Luister je veel Spotify? Sla je favoriete albums en playlist op op je apparaat, in plaats van ze iedere keer te streamen.
Kies niet standaard voor videobellen, maar vraag je eerst af of het ook op een energiezuinigere manier kan: gewoon bellen, een appje of een mailtje.
Videovergadering? Kies bewust of je wel of niet je camera aanzet. 1 op 1 of veel interactie? Dan heb ik mijn camera aan. Webinar waarbij ik alleen hoef te luisteren? Dan heb ik (meestal) mijn camera uit.
Overig
Gebruik AI niet als speelgoed of uit luiheid, maar alleen als je het echt nodig hebt en er geen betere, energiezuinigere manier is om de job te doen.
Kies liever voor een normale zoekopdracht dan voor een vraag aan ChatGPT of een vergelijkbare AI.
Vraag je af of beleggen in cryptocurrency wel past bij jouw duurzame wereldbeeld. Dit kost enorm veel energie, en wat voegt het nou eigenlijk voor échte waarde toe? Is jouw wens om teringsnel heel veel winst te maken écht zo belangrijk, staat dat voor jou in verhouding tot de wereldwijde milieu-impact?
Niet alles in je huis hoeft smart. Sta gewoon zelf op om even het licht aan te doen of de gordijnen dicht.
Op de hoogte blijven van mijn duurzame webtips en filosofische hersenspinsels? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief 👇🏻
Naast koekjes bij de thee gebruik ik ook cookies op mijn website: bijvoorbeeld om te zorgen dat de website functioneert, om jouw persoonlijke voorkeuren te bewaren, en voor het bijhouden van statistieken. Principieel maak ik geen gebruik van advertentiecookies.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.