Ik deed een duurzaamheidsanalyse van mijn eigen website en dit zijn de verbeterpunten

4
minuten

New year, same old me! En die same old me is van het type “practice what you preach” en heeft een duurzaamheidsanalyse van digihobbit.nl gedaan. Want ook al bouw je een website met duurzame principes, door het jaar heen voeg je toch best wel wat content toe, en je denkt er niet altijd aan om dat op een zo duurzaam mogelijke manier te doen. Dus de hamvraag: zijn er nog dingen die duurzamer kunnen aan mijn eigen website? Jazeker!

Wat heb ik gemeten?

Ik heb mijn standaard complete website sustainability analyse uitgevoerd op mijn eigen website. Ik meet dan van iedere webpagina het gewicht in kilobytes wat wordt verstuurd naar de bezoeker, en hoeveel CO2 dat uitstoot. Dat wordt uitgesplitst in meerdere categorieën: document, script, stylesheet, images, fonts, media en other. Ook check ik welk aandeel third party is in plaats van first party, en of die third parties wel groen gehost zijn.

Verbeterpunt 1: Spotify

Ik heb in 2023 een tijdje van mijn blogposts ook luisterversies gemaakt, bij wijze van podcast. Die heb ik gepubliceerd op Spotify, en geëmbed in de betreffende blogpost.

De theorie hierachter: Vaak, wanneer je audio of video direct upload naar je website en op een pagina toevoegt, wordt dat bij het bekijken van een pagina direct gedownload, ook als de bezoeker de media niet afspeelt. Audio en video zijn flink zware bestanden, dus dat is onwenselijk. Wanneer je met een platform als Spotify of Youtube werkt, dan wordt het grote bestand niet gepreload, maar pas geladen op het moment dat de bezoeker daadwerkelijk op “afspelen” klikt. Beter.

Maar toen ik mijn pagina’s met Spotify embeds analyseerde, schrok ik me een hoedje. Dik een megabyte zwaar. Ja, duurzamer dan zware bestanden volledig preloaden, maar absoluut niet optimaal. Pagina’s kregen opeens een B label, in plaats van een A of A+ label. Ouch! De gemiddelde duurzaamheidswaardering van mijn website ging daardoor flink onderuit. En nou kun je dat onder ecorexia scharen (een B label is geen drama), als duurzaam webdesigner wil ik natuurlijk wel dat mijn eigen website een toonbeeld is van hoe duurzaam het kán.

Wat me wel opviel, was dat er ook nog verschil was tussen de pagina’s waar ik de Spotify embedcode had geplakt, en de pagina’s waar ik het WordPress embedblok had gebruikt.

To do: eens even heel goed uitzoeken hoe ik audiobestanden zo duurzaam mogelijk online kan zetten. Of anders gewoon lekker verwijderen. Er werd niet heel veel naar geluisterd, dus zoveel toegevoegde waarde hebben ze niet.

Verbeterpunt 2: Archiefpagina’s

Ook de archiefpagina’s van mijn blog waren zwaarder dan noodzakelijk. Op dit moment wordt de uitgelichte foto bij iedere blogpost getoond op de categorie-pagina’s. Is dat nodig? Nee, eigenlijk niet. De foto’s zijn vooral decoratief op die plek, en voegen niet inhoudelijk of functioneel iets toe. En hoe meer blogposts je op zo’n archiefpagina toont, hoe meer afbeeldingen er natuurlijk geladen worden.

To do: mijn archiefpagina’s herontwerpen. Ik zou de uitgelichte foto’s in de feed kunnen verwijderen, en de boel op een andere manier visueel aantrekkelijk maken.

Verbeterpunt 3: Blogpost headers

Als we het dan toch over die uitgelichte afbeeldingen hebben… Die wordt ook getoond in de header van iedere blogpost. Als schermbrede achtergrondfoto. Dat zijn best wel wat kilobytes die niet per se nodig zijn. De foto wordt vooral gebruikt als decoratie, niet omdat die inhoudelijk of functioneel iets toevoegt.

To do: Mijn blogpost template herontwerpen. De uitgelichte afbeelding verkleinen, verwijderen, of vervangen door een alternatieve methode om de pagina visueel aantrekkelijk te houden.

Zoals je merkt: een eenmaal duurzaam gebouwde website blijft niet vanzelf duurzaam. Het is belangrijk om dat periodiek te checken (bijvoorbeeld 1x per jaar) en te kijken waar de verbeterpunten zitten, zodat je bij kunt sturen. Wanneer je basis duurzaam is, dan gaat het in zo’n geval vaak enkel om content verduurzamen, en dat is een relatief makkelijk klusje.

Wil jij inzicht in de CO2-uitstoot van jouw website? Kun jij wel praktische, persoonlijke handvatten gebruiken om jouw website te verduurzamen? Vraag dan een Website Sustainability Analyse aan!

Scroll naar boven