Is een duurzame website wat voor jou?

5
minuten

Wanneer duurzaamheid belangrijk is in jouw bedrijfsvoering, wil je natuurlijk ook dat jouw website zo duurzaam mogelijk is. Maar om tot een duurzame website te komen, is het soms nodig om van oude overtuigingen af te stappen, en nieuwe dingen te leren. Daarom een korte checklist vandaag: Is een duurzame website voor jou weggelegd?

1 – Je wilt de digitale kant van je bedrijf verduurzamen

De digitale kant van jouw bedrijf heeft ook een footprint die je niet moet onderschatten. Een tijdje geleden was ik bij een presentatie waar 2 bedrijven vertelden wat het energieverbruik van van de digitale kant van hun bedrijf. Bij de ene was dat 40%, bij de andere 90%. Dat is veel!

Jij wilt serieus aan de slag om ook de digitale kant van je bedrijf te verduurzamen. Hier valt niet alleen je website onder, maar ook je email, social media, cloudgebruik, etc. Je moet bereid zijn om je gedrag rondom digitalisering onder de loep te nemen, en op basis daarvan keuzes – soms harde of onconventionele keuzes – durven te maken.

2 – Je bent bereid om jezelf te confronteren

Wanneer je een duurzame website wilt bouwen, is het belangrijk om eerst te kijken naar de basis. Niet alles erop pleuren wat je maar wilt, en wat je bij anderen ziet, maar eerst goed verzinnen wat je nou eigenlijk met je website wilt:

  • Wat is het doel van je website? Wat wil je bereiken? Wat heeft jouw website daadwerkelijk nodig, en vooral: wat kun je schrappen?
  • Wat is de waarde die je toevoegt voor je klanten, voor jezelf, en aan het wereldwijde web in het algemeen?
    Stel je voor dat je een blog wilt toevoegen, denk dan goed na of wat je wilt vertellen op de blog, ook daadwerkelijk iets toevoegt, of dat het vooral 13-in-een-dozijn content is die je al wijdverbreid online kunt vinden.
  • Wat is de beste vorm voor wat jij wilt vertellen of bereiken?
    Wil je alles in video omdat dat tegenwoordig helemaal hot is, en omdat big tech daar zo op aan het pushen is? Of is een minder energie-intensieve manier ook toereikend?
  • Hoe zit het eigenlijk met je (online) marketing?
    Hoe je mensen naar je website trekt, en hoeveel dat er zijn, is ook belangrijk. Vroeger liep ik bijvoorbeeld met de massa mee en had ik een weggever waarmee ik mensen op mijn mailinglijst lokte. Maar ik realiseerde me dat die methode niet bij mijn duurzame visie past, omdat je dan heel veel bezoekers naar je website trekt die alleen maar voor de gratis goodies komen, en niet omdat ze geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.

Dit zijn enkele vragen die je jezelf kunt stellen. Confronterend. Een deep dive. Maar wel heel belangrijk.

3 – Je bent bereid om creatief te zijn in het design

Het is makkelijk om te kijken naar wat anderen hebben, en te zeggen: dat wil ik ook! Maar de gemiddelde website is helemaal niet duurzaam. Er wordt vaak overmatig gebruik gemaakt van foto’s, video’s, sliders, galerijen en animaties, zonder ook maar een moment na te denken over de snelheid of het energiegebruik.

Het is dus belangrijk dat je open staat voor alternatieve vormen van visuele aantrekkelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan SVG patronen en iconen, gebruik van kleurvlakken, typografie als afbeelding, CSS animaties, Lotties, etc. Allemaal alternatieve manieren om je website wél visueel aantrekkelijk en interessant te maken, maar met veel minder milieu-impact dan foto’s, video’s en gifjes.

4 – Je staat open voor duurzaam contentbeheer

Wat duurzaam is, wil je het liefst duurzaam houden. Ofwel: Je bent bereid om te leren hoe je je website duurzaam onderhoudt. Bijvoorbeeld door afbeeldingen te schalen en te optimaliseren voordat je ze uploadt. Of door eerst onderzoek te doen naar de duurzaamheid van verschillende plugins, in plaats van de eerste de beste, of de bekendste, rücksichtslos te installeren.

Ook hier is het vaak een kwestie van eerst goed bepalen wat je nodig hebt: is het bijvoorbeeld nodig om 8 foto’s van gesneden groenten toe te voegen aan je recept, of kun je toe met 1 foto van gesneden groenten in je stappenplan? Of misschien alleen een foto van het resultaat?

Of meer de technische kant: Heb je alle functionaliteiten van Google Analytics en Google Tag Manager nodig, of is een minimalistischer, lichtgewicht alternatief zoals Microanalytics misschien al voldoende voor je?

5 – Je bent bereid om te investeren

Ja, nee, deze kop klinkt natuurlijk alsof ik hier een salespitch ga houden. Dat was niet de bedoeling. Wat ik meer probeer te zeggen: Als je bijzondere functionaliteiten op je website wilt, kan het best zijn dat de meest duurzame, of op zijn minst de meest efficiënte manier om dat te bereiken, niet gratis is. Daar is dan misschien een premium WordPress plugin voor nodig, of misschien is wat je wilt wel helemaal niet geschikt om in WordPress te doen, maar heb je een developer nodig, die echt custom iets voor je bouwt. Als je daadwerkelijk voor die duurzaamheid gaat, dan moet je bereid zijn om zo’n investering te doen.

Dus, hoeveel vinkjes kan jij zetten? Do you have what it takes om een duurzame website te laten bouwen?

Op de hoogte blijven van mijn duurzame webtips en filosofische hersenspinsels?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief 👇🏻

Scroll naar boven