4 mythes over duurzaam webdesign ontkracht

4
minuten

Wanneer ik vertel over duurzaam webdesign, krijg ik wel eens te maken met aannames en vooroordelen. Vooral wanneer ik vertel over minder CO2, minder kilobytes, bewuste keuzes maken, en vooral minder afbeeldingen als ze niet inhoudelijk of functioneel iets toevoegen. Maar kloppen die aannames wel? Tijd voor wat mythbusting!

Fabel 1: Een duurzame website ziet er saai uit

Dit is zo tweeledig! Aan de ene kant, wat is je definitie van saai? Is alles wat niet overprikkelend is, saai? In mijn ogen is een hysterisch ingerichte website met teveel calls to action en te weinig focus per pagina juist hartstikke inefficiënt. Het laat zien dat je eigenlijk niet goed hebt nagedacht wat je wilt met je website en wat je bezoeker nodig heeft. Daarom ontwerp ik graag rustige, overzichtelijke websites. Daar heeft je bezoeker simpelweg meer aan. Ook vanuit toegankelijkheid is het prettiger om een rustige, overzichtelijke website te hebben, zonder afleidende rommeltjes en dingen die niet strikt noodzakelijk zijn op een pagina.

Aan de andere kant kun je ook heel goed een website maken met veel grafische elementen, zonder dat die over the top onduurzaam wordt. Maar het vereist wel wat meer openheid richting alternatieve manieren om dat visuele toe te voegen, en niet standaard terug te vallen op “veel foto’s”.

Fabel 2: Als je een duurzame website laat bouwen, is die voor altijd duurzaam

Nope. Ook al is de basis duurzaam gebouwd, heel veel hangt ook af van je contentbeheer. Als jij veel foto’s en media uploadt naar je website, of wanneer je ze niet optimaliseert van tevoren, kun je de betreffende pagina’s enorm zwaar maken. Zware pagina = veel CO2-uitstoot.

Ook als je “backstage” vanalles toevoegt zonder te onderzoeken of dat de meest handige of optimale manier is – bijvoorbeeld statistiekenscripts, of plugins die dingen voor je doen die je misschien beter in je hosting kunt regelen, of plugins die dingen dubbelop doen – daar kun je ook flink wat overbodige kilobytes mee aan je website toevoegen, zonder dat het misschien direct opvalt.

Fabel 3: Duurzaam webdesign is moeilijk

Helemaal niet! Zolang je het basisprincipe kent van “iedere verstuurde byte kost energie”, en niet te beroerd bent om tussentijds wat door te meten en uit te proberen, is het helemaal niet moeilijker dan “normaal” een website bouwen. Je moet er alleen wat bewuster bij nadenken. Maar op een gegeven moment begin je een routine te ontwikkelen, vind je dingen die voor jou fijn werken, favoriete lichtgewicht plugins, en dan is het binnen de kortste keren gesneden koek.

Zelfs als je geen webdesigner bent, maar een ondernemer die budgetvriendelijk zelf zijn eerste website bouwt, is het relatief eenvoudig om best practices toe te passen, zoals het nadenken over wat je allemaal níét nodig hebt, en het optimaliseren van afbeeldingen vóórdat je ze uploadt.

Fabel 4: Duurzaam webdesign is vernieuwend

Ik krijg heel vaak te horen dat wat ik doe zo bijzonder is. Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo. Ik ben absoluut niet de eerste, of de enige. (In Nederland misschien wel de luidste, haha.) Maar duurzaam webdesign is helemaal niet vernieuwend. Het is juist net als vroegâh bewust omgaan met je resources.

Vroeger, met beperkt geheugen en rekenkracht, moest je netjes binnen die grenzen blijven, omdat anders de boel gewoon vastliep of crashte. Tegenwoordig is hardware zo ver ontwikkeld dat dat helemaal geen issue meer is. Maar daarmee zijn we wat anders uit het oog verloren: dat al die resources energie verbruiken. En daarom is het juist goed om daar weer bewust mee om te gaan en zelf grenzen te stellen.

Wat is duurzaam webdesign wél?

Duurzaam webdesign is bewust ontwerpen, weglaten wat niet noodzakelijk is, realiseren dat je niet altijd achter de meute aan hoeft te lopen, en vanuit een ander perspectief kijken naar wat “visuele aantrekkelijkheid” is.

Check hier of een duurzame website wat voor jou is

Op de hoogte blijven van mijn duurzame webtips en filosofische hersenspinsels?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief 👇🏻

Scroll naar boven