Een tijdje geleden zag ik op Frankwatching dit artikel van Linda Passies en Charlotte’s Law: De 5 beste alternatieven voor Mailchimp (wél GDPR-proof). Het artikel opent met “Mailchimp kan het raam uit, want software uit de VS voldoet niet aan de AVG.” Ai. Kak. Niet iets waar ik op zat te wachten, omdat ik Mailchimp gebruikte om twee verschillende mailinglijsten te beheren! Maar wel belangrijk om switchen, omdat ik anders niet AVG-proof zou zijn. In deze blogpost leg ik uit waarom overstappen van Mailchimp naar Mailerlite (of andere AVG-vriendelijke emailmarketingsoftware) zo belangrijk is en hoe je dat dan slim doet.
Waarom verhuizen?
Als je aan emailmarketing doet, verzamel je persoonsgegevens die worden verwerkt door jouw gekozen emailmarketingsoftware. Net zoals je zelf aan de AVG moet voeldoen, moeten de software en bedrijven die je daarvoor inschakelt óók aan die eisen voldoen.
Mailchimp is niet meer GPDR-proof, ofwel niet meer AGV-proof. Dat komt omdat het een Amerikaans bedrijf is, en de privacywetgeving van de VS voldoet niet aan de Europese richtlijnen.
Dit betekent trouwens niet dat álle software uit de VS niet meer gebruikt kan worden. Bedrijven kunnen er zelf voor kiezen om hun eigen beleid aan te scherpen, waardoor ze wél GPDR-proof zijn.
Hier kun je daar meer over lezen.
Mijn eisen aan emailmarketingsoftware
Anyway, om dus aan de AVG te voldoen, kon ik dus niet meer bij Mailchimp blijven. Gelukkig had was daar dat mooie lijstje op Frankwatching met alternatieven, en vanuit de Fast Lane Business School community wist ik dat veel mensen Mailblue gebruiken, software van een Nederlands bedrijf. Tijd om te vergelijken!
Omdat ik best wel blij was met bepaalde functies van Mailchimp, heb ik eerst een eisenlijstje opgesteld:
Om heel eerlijk te zijn, ben ik niet heel ver gekomen met mijn vergelijking. De eerste optie die werd genoemd – Mailerlite – was al zo goed!
Mailerlite heeft dit allemaal, en tot 1000 abonnees en 12000 mails per maand is het gratis. Je hebt dan nog wel een Mailerlite logo onderaan je mails staan (kun je verwijderen als je toch $10 per maand gaat betalen) en je mist een paar functies die ik toch (nog) niet gebruik.
Voor de vorm heb ik nog wel even naar Mailblue gekeken, maar dat zou me al minstens €49 per maand gaan kosten. Andere alternatieven die Charlotte en Linda noemden, zouden me meer kosten dan Mailerlite voor dezelfde functies, hadden bepaalde functies niet die ik graag wilde, of waren niet duidelijk/overzichtelijk genoeg in wat voor functies ze hadden.
Stap voor stap verhuizen van Mailchimp naar Mailerlite
Okee, keuze gemaakt, tijd voor de grote verhuizing. Maak hoe pak je dat aan?
1 – Overzicht maken
Maak eerst een overzicht van wat je allemaal moet verhuizen. Ook een mooi moment om eens onkruid te wieden. Per mailinglist moet je dit inventariseren:
2 – Groepen maken
Groepen maken in Mailerlite is iets anders (maar naar mijn mening overzichtelijker) dan in Mailchimp. Mailerlite heeft geen subgroepen zoals Mailchimp, maar je kunt veel makkelijker mensen groeperen op basis van het formulier dat ze invullen.
Het handigst is om groepen aan te maken op basis van de funnels die mensen doorlopen. Ik vind dat het meest overzichtelijk. Ik heb bijvoorbeeld een funnel “52 blogideeën” en een funnel “duurzame website checklist”. Daarnaast heb ik nog een algemene groep “nieuwsbrief”.
3 – Funnels overzetten
Ja, je funnels moet je opnieuw maken, maar de inhoud kun je grotendeels kopiëren en plakken. Dat scheelt weer. Zelf heb ik ook direct mijn teksten wat aangepast. Als we toch bezig zijn…
3 – Nieuwe formulieren maken
Als je funnels staan in Mailerlite, kun je er formulieren voor gaan hangen. Zelf maak ik gebruik van embedcodes, omdat ik dan op mijn eigen website mooie pagina’s kan bouwen waar ik ze in kan plakken. Zo heb ik de volledige controle over de layout en stijl van de pagina, in plaats van dat ik afhankelijk ben van een specifieke layout van een standaard landingspagina.
Voor iedere plek op je website kun je in principe een nieuw formulier maken. Die formulieren kun je aan je groepen hangen. Je kunt meerdere formulieren aan één groep hangen, maar ook meerdere groepen aan één formulier. (Bijvoorbeeld een weggever en de algemene nieuwsbrief.) Als je je formulieren dus heel specifiek uitsplitst per pagina, kun je precies zien waar mensen inschrijven!
4 – Bestaande lijst verhuizen
Wanneer je je funnels en formulieren klaar hebt, kun je je huidige lijst verhuizen. In Mailchimp kun je makkelijk een .csv-bestand aanmaken, wat je dan in Mailerlite kunt importeren. Als iedereen je nieuwsbrief moet ontvangen, stop ze dan ook in de groep “nieuwsbrief”.
Maak voor het importeren van je Mailchimp groepen een nieuwe kolom aan met text data. Op basis hiervan kun je eventueel nog je oude abonnees uitsplitsen over verschillende groepen.
Belangrijk: Zet je funnels even op pauze wanneer je je lijst importeert (en eventueel uitsplitst)! Anders wordt iedereen direct opnieuw in je funnels gestopt. Been there done that enzo. Leer van mijn fouten 😉
5 – Mailchimp opzeggen
Als laatste is het tijd om Mailchimp op te zeggen! Controleer even of er niemand meer in je oude funnels zit. Wanneer de laatste persoon erdoorheen gedruppeld is (bij mij duurde dat nog 2 dagen), kun je Mailchimp account deleten en is je overstap compleet.
Tadaa! Je bent weer AVG-proof. Yay!
Wil jij ook overstappen van Mailchimp naar Mailerlite? Via mijn persoonlijke link hieronder krijgen we allebei €18 Mailerlite-tegoed als je een betaald abonnement afsluit, of wanneer je na een gratis periode alsnog voor de betaalde versie kiest.
Klik hier om een Mailerlite-account aan te maken!
Op de hoogte blijven van mijn duurzame webtips en filosofische hersenspinsels?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief 👇🏻