Als ondernemer is het tegenwoordig normaal om een website te hebben. Bijna een vereiste zelfs, voor je online vindbaarheid. Maar wat nou als je het gevoel hebt dat die website helemaal niks voor je doet? Dan kun je toch net zo goed geen website hebben? Nee – dat is de verkeerde kant op denken. Ik laat je zien waarom jij niet het gewenste resultaat uit je website haalt, en wat je daaraan kunt doen. Zodat jouw website wél voor je gaat werken 🙂
1 – Onduidelijke doelen en onrealistische verwachtingen
Het is geen magie. Je kunt niet je website lanceren en verwachten dat mensen opeens weten dat jij bestaat. In het begin hoef je echt geen honderden of duizenden bezoekers te verwachten. Of tientallen aankopen. Dat heeft tijd nodig.
Om resultaat uit je website te halen, helpt het om voor jezelf duidelijk te krijgen wat het doel is van jouw website. Is dat mensen contact met jou laten opnemen voor een kennismaking? Een offerteaanvraag? Het downloaden van een lead magnet? Misschien wel het verkopen van een fysiek of digitaal product? Misschien hebben verschillende delen van je website wel verschillende doelen.
Wanneer je je doel duidelijk hebt, is het belangrijk om daar een actieplan aan te hangen. Wat ga je doen om die doelen te bereiken?
2 – Generiek en onpersoonlijk
Kijk eens naar jouw website door de ogen van je bezoeker. Vooral je homepage en de andere belangrijke pagina’s: Over mij, Diensten & Tarieven, Contact. Wat is je eerste indruk? Iemands eerste gedachte moet zijn “Yes, deze persoon biedt aan wat ik nodig heb” en de tweede gedachte moet zijn “Ja, deze persoon past bij mij en daar wil ik graag mee samenwerken!”
Soms kan het zo zijn dat je website té zakelijk is. Zonder persoonlijkheid. Alsof je een groot bedrijf bent, waar klanten een nummertje zijn. Dat kan afschrikken. Weg bezoeker. Weg toekomstige klant.
Kijk eens kritisch naar twee dingen: beeldmateriaal en taalgebruik. Gebruik je veel generieke stockfoto’s? Regel dan eens een bedrijfsfotoshoot zodat je je eigen, persoonlijke beeldbank hebt. En hoe is je taalgebruik? Is dat droog en feitelijk? Herschrijf dan je teksten om je persoonlijkheid en passie te laten doorklinken.
3 – Onoverzichtelijk ingedeeld
Nu we toch even met de ogen van je klant naar jouw website kijken: Hoe is het eigenlijk gesteld met de indeling? Heb je een menu op een logische plaats waar de belangrijkste pagina’s snel te vinden zijn? Is je homepage wel ingericht als een soort etalage vanwaar je makkelijk naar diezelfde belangrijke pagina’s kunt navigeren? Staan de belangrijkste gegevens op intuïtieve, logische plekken?
Vooral wanneer je website wat groter groeit, wordt het soms een beetje een wirwar. Probeer orde te scheppen in de chaos door header, footer en een eventuele zijbalk logisch in te delen. En kijk gerust af bij andere ondernemers hè! In dit geval gaat “beter goed gejat dan slecht verzonnen” zeker op.
Hier vind je meer over de indeling van je website
4 – Onduidelijke teksten
We hebben het al even over je teksten gehad, maar misschien moeten we die even extra onder de loep nemen. Want naast de klank van die teksten, is de inhoud natuurlijk ook heel belangrijk.
Ben jij duidelijk in wat jij doet, welke diensten jij aanbiedt? Laat je zien waarom je dat doet, en wat je belangrijk vindt in je werk? En is je taalgebruik toegankelijk, of zijn je teksten doorspekt met hippe marketing-buzzwoorden en vakjargon om het wat te laten lijken?
Als autist vind ik duidelijke communicatie heel belangrijk. Anders heb ik geen idee wat ik ermee aan moet. Maar ik durf er geld om te verwedden, dat dat ook voor niet-autisten geldt. Zeker als het gaat om mensen die jou als expert willen inschakelen, omdat ze zelf ergens geen verstand van hebben. Ga geen poezië schrijven op je zakelijke website om origineel en creatief over te komen. Daar heeft je toekomstige klant namelijk niks aan. Zeg waar het op staat, wees duidelijk en to the point. Laat jouw unieke waarde blijken uit wat je doet, en schrijf dat op.
5 – Geen call to action
Ja leuk, al die teksten over wie je bent en wat je doet en hoe je iemand kunt helpen enzo. Klaar toch?
Nee, niet helemaal. Zorg dat er op iedere pagina en onder iedere blogpost een duidelijke en relevante call to action staat. Zorg dat die lezer niet in een zwart gat valt na zo’n tekst, maar zorgt dat hij iets te doen heeft na afloop, een stapje verder kan gaan. Bijvoorbeeld door jouw lead magnet te downloaden, contact op te nemen, een formulier in te vullen.
Zorg dat de call to action aansluit bij de doelen die jij voor je website hebt gesteld, en een logisch vervolg is op de inhoud die de lezer net heeft gelezen. Zo zet je lezer aan om te doen wat jij wilt, en haal je meer resultaat uit je website.
Wil jij een website of webshop laten bouwen die niet alleen mooi en functioneel is, maar ook met aandacht voor duurzaamheid gebouwd is? Digihobbit at your service!