Zo bereken en compenseer je de uitstoot van je emailmarketing

5
minuten

Een tijdje geleden schreef ik over de uitstoot van mijn emailmarketing, naar aanleiding van een lezersvraag. Tot op zekere hoogte kun je de hoeveelheid emails beperken, door zeer strategisch en efficiënt met je mailinglist en je funnels om te gaan en niet rücksichtslos alles naar iedereen te sturen. Maarja, zonder marketing en sales kan je bedrijf niet bestaan, dus je hebt het toch nodig. Wat je dan wél uitstoot kun je compenseren. In dit artikel vertel ik je hoe je de emailmarketing uitstoot dan kunt berekenen.

Ik werk zelf met Mailerlite, dus waar je alle statistieken precies kunt vinden, is waarschijnlijk net wat anders als je een ander programma gebruikt. Het principe blijft echter hetzelfde: uitrekenen hoeveel mails je precies hebt gestuurd, en hoeveel CO2-uitstoot dat ongeveer heeft veroorzaakt.

Een precieze berekening gaan we echter niet doen, omdat je dan van iedere mail exact moet weten hoe groot die was. Wel kunnen we met gemiddeldes rekenen om een best prima benadering te krijgen.

1 – Het juiste moment

Als je de uitstoot van je emailmarketing over een heel jaar wilt compenseren, is het handig om daar het juiste moment voor te pakken: de laatste dag van december. Met Mailerlite kan ik de laatste 12 maanden terugkijken (inclusief de huidige), dus wat dat betreft is het een beetje een handicap. Graag had ik een functie gezien met iets meer speelruimte (24 maanden bijvoorbeeld), maar het is niet anders.

Misschien gebruik jij wel een emailmarketingprogramma met wat uitgebreider in zicht in je statistieken, of alles wat overzichtelijker bij elkaar – lucky you!

2 – Statistieken verzamelen

We gaan voor deze berekening twee soorten statistieken verzamelen: Losse campagnes en geautomatiseerde campagnes. Hiervoor maken we op 31 december een expert van de statistieken. Dat duurt maar een paar minuten.

Heb je tijd, dan kun je direct de hele berekening doen. Heb je geen tijd, dan kun je vast wel in de eerste week na de feestdagen of je vakantie een uurtje tijd inruimen om dit te regelen.

  • Voor de losse campagnestatistieken scroll je op je Mailerlite dashboard naar beneden tot de kop “Monthly campaign stats”. Kies hier voor de laatste 12 maanden en exporteer de resultaten.
  • Voor de statistieken van je automatiseringen ga je naar “automation” en open je voor iedere automation de overview in een nieuw tabblad. Ook hier scroll je iets naar beneden, naar “Monthly workflow stats”, kies je de laatste 12 maanden en exporteer je de resultaten.

3 – Optellen

Tijd om de boel op te tellen! Wat je nodig hebt uit iedere export is het totale aantal verstuurde mailtjes. Dus niet “1 mail verstuurd vanuit mij” maar “100 exemplaren van deze mail verstuurd”. Want je stuurt niet naar 1 persoon, maar naar whatever het aantal mensen is dat op jouw mailinglist staat.

Wat in sommige gevallen handig is, is om een onderscheid te maken in kleine mails (met alleen tekst en hooguit je logo in het klein) en grote mails (mails met veel afbeeldingen). Die verschillen namelijk in grootte. Stuur je alleen uitgebreid opgemaakte mails met veel afbeeldingen, of alleen maar supereenvoudige mails met tekst, dan kun je alles op één hoop gooien.

Om sjoemelen te voorkomen, kun je ook mails met één extra afbeelding het beste al op de hoop “grote mails” gooien, omdat afbeeldingen best wel snel aantikken als het gaat om datagebruik en daarmee CO2-uitstoot.

4 – Omrekenen

Hier wordt het een beetje fuzzy. Je moet namelijk het aantal emails omrekenen naar grammen CO2-uitstoot. Als het goed is heb je net twee totalen berekend: een aantal kleine mails en een aantal grote mails.

  • Voor kleine mails mag je 4 gram CO2 per mail rekenen. 1)
  • Voor grote mails reken je 50 gram CO2 per mail. 1)

Het enige wat je hoeft te doen is de totalen te vermenigvuldigen met het juiste aantal grammen.

Tel de boel vervolgens bij elkaar op, en je weet hoeveel CO2 je het afgelopen jaar ongeveer hebt uitgestoten met je emailmarketing, in grammen.

Alternatieve benadering

Als je een iets meer gepersonaliseerde benadering wilt, kun je een steekproef nemen.

  • Pak je 10 meest verstuurde mails erbij, exporteer ze naar PDF en kijk hoe groot die zijn. Bereken het gemiddelde in MB. Dit noemen we getal a.
    1000 kB = 1 MB, dus krijg jij een gemiddelde in kB? Dan moet je nog even door 1000 delen.
  • Een email van 1 MB stoot ongeveer 20 g CO2 uit. 2)
  • Bereken jouw gemiddelde email uitstoot met de formule a * 20.
  • Vermenigvuldig dat nu met het totaal aantal emails dat je hebt verstuurd.

5 – Compenseren

Nu is het alleen nog zaak om die uitstoot te compenseren. Mijn favoriet is Trees for All. Je kunt hier de hoeveelheid te compenseren CO2 direct invullen.

Let op: Zij rekenen wel met tonnen, niet met grammen. Om van grammen naar tonnen om te rekenen, moet je het door 1.000.000 delen. Of je gebruikt deze toolie als rekenen niet je sterkste punt is.

Houd wel in je achterhoofd dat compenseren geen vrijbrief is om alles te doen wat je maar wilt, dat is niet duurzaam, maar greenwashing. Altijd eerst reduceren, dán compenseren.

Bronnen

  1. https://www.maq2.nl/is-spam-van-invloed-op-opwarming-van-de-aarde/
  2. https://www.energids.be/nl/vraag-antwoord/stoot-ik-co2-uit-wanneer-ik-op-internet-surf/69/

Op de hoogte blijven van mijn duurzame webtips en filosofische hersenspinsels?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief 👇🏻

Scroll naar boven