Laatst zag ik op LinkedIn een of ander groot autobedrijf echt een mega big deal maken van dat ze gecertificeerd waren door The Green Web Foundation. Mijn eerste gedachte: “Gecertificeerd? Ik wist niet dat ze dat deden. Nee toch?” Bleek dat hun webhostingpartij in de directory van TGWF stond. Okee, goed begin, maar whooptidoo.
Begrijp me niet verkeerd: ik juich het zeker toe dat ze gebruik maken van een webhostingpartij die draait op groene energie. Maar dat is the least you can do, en om er met zulke grote woorden zo’n big deal van te maken kwam nogal overtrokken over. Want met alleen groene hosting ben je er nog laaaaaaang niet.
Jouw website bestaat namelijk niet enkel op die webhostingserver. Dat is slechts het plekje waar jij hem geparkeerd hebt staan.
Hoe werkt een websitebezoek
Wanneer iemand jouw website bezoekt, is dat een behoorlijk uitgebreid proces. Vanuit de browser van de bezoeker gaat er een verzoekje via lokaal netwerk, routers, internet provider, internet exchange, waarschijnlijk nog een stel repeaters onderweg, naar de server waar jouw website staat: “Hoi, mag ik deze pagina bekijken?” De server checkt dan of dat mag, en stuurt het betreffende html document terug. Via eenzelfde of vergelijkbare route. Daar heb je geen controle over. Vervolgens zegt die browser van je bezoeker: “Ja maar ho eens, zote zien heb ik ook deze stylesheet nodig, en deze afbeeldingen, en deze andere assets!” Dus gaan die verzoekjes ook richting server, en de server stuurt dan braaf die assets terug.
Je webhosting is maar een deel van het verhaal
Het leggen van die verbinding, het heen en weer sturen van die requests en responses, en het verwerken op de server en op de computer van de bezoeker kost allemaal energie. Leuk dat die server op groene energie draait, maar over de energiebron van het apparaat van jouw websitebezoeker heb je geen controle, en al die punten op de route tussen die computer en jouw webhostingserver ook niet.
Wat je wél kunt doen, is zorgen dat jouw website zo duurzaam en lichtgewicht mogelijk is gebouwd. Dat er zo weinig mogelijk assets heen en weer gestuurd hoeven te worden, en dat die zo lichtgewicht mogelijk zijn. Dat er zo weinig mogelijk interactie heen en weer gaat tussen bezoeker en website, dat er zo weinig mogelijk verzoekjes hoeven te worden verwerkt op jouw server, en dat er zo weinig mogelijk informatie hoeft te worden verwerkt door de computer van de bezoeker.
Ja, dat klinkt heel moeilijk. Nee, dat is het niet. Geen idee waar je moet beginnen? Ik help je graag op weg!
Wil jij inzicht in de CO2-uitstoot van jouw website? Kun jij wel praktische, persoonlijke handvatten gebruiken om jouw website te verduurzamen? Vraag dan een Website Sustainability Analyse aan!