2023 website checklist: Aan deze punten moet je écht voldoen

5
minuten

Tegenwoordig kun je als bedrijf niet meer zonder website. Een moderne website laat zien wat jij in huis hebt en helpt jou actief om nieuwe klanten te trekken. Maar er komt meer bij een goede website kijken dan “ik heb iets gebouwd wat er OK uitziet”. Met deze handige website checklist kun je zien of jouw bedrijfssite klaar is voor 2023 of toe aan een update.

Responsive layout

Ja, ik kom ze af en toe nog steeds tegen: van die gebeunde websites die niet (of zeer slecht) responsive zijn, en dus absoluut niet lekker uit de verf komen op een apparaat dat niet your average desktop of laptop is.

Steeds meer mensen bekijken jouw website via hun telefoon of tablet. Het is dus belangrijk dat jouw layout responsive is, ofwel zich moeiteloos kan aanpassen aan de grootte van iemands beeldscherm.

Een eerste indruk is algauw een slechte wanneer je website er raar verkreukeld uitziet, moeilijk te bedienen is op een telefoon, wanneer je flink moet inzoomen om de tekst te kunnen lezen, of (the horror) naar rechts moet scrollen om iedere zin volledig te kunnen lezen.

Duurzaam en lichtgewicht

Hallo, we leven in 2023! Iedereen is zich bewust van het feit dat we niet zoveel CO2 moeten uitstoten, willen we dat de aarde over een jaar of 10 nog een beetje leefbaar is. (Hittegolven boven de poolcirkel zijn gewoon niet cool ja?!)

Maar het internet is voor veel mensen nog een beetje en blinde vlek. In Nederland hebben we ontzettend goed en snel internet, we kunnen up- en downloaden wat we willen, en vergeten ondertussen dat het wereldwijde web ongeveer evenveel energie verbruikt als de complete UK, en dat zal waarschijnlijk alleen maar meer worden.

Tijd om daar bewust mee om te gaan, en op zijn minst ervoor te zorgen dat jouw website niet meer CO2 uitstoot dan noodzakelijk.

Aantrekkelijk beeldmateriaal

Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Wij mensen zijn enorm visueel ingesteld. Mooie afbeeldingen spreken ons aan. Zorg dat je website meer is dan droge tekst, met strategisch gekozen beeldmateriaal en visuele elementen.

Maar aan de andere kant: Afbeeldingen zijn ontgelofelijke datavreters, wat niet heel erg helpt met bovengenoemd punt van lichtgewicht en duurzaam zijn. Zorg er daarom ook voor dat jouw afbeeldingen niet groter zijn dan nodig, kies je bestandstype wisely en overweeg andere, lichtgewichtere visuele elementen in plaats van foto’s.

Hier vind je een aantal alternatieven.

Doelgericht ontwerp

Is jouw website een statisch visitekaartje? Een gevalletje “ja leuk, dit is het, doei”? Je kunt er echt zo. ontzettend. veel. meer. uithalen! Door doelgericht webdesign kun je je bezoekers – ofwel toekomstige klanten – slim door je website leiden, door ze de dingen aan te reiken die het belangrijkst zijn.

Dit begint al bij je homepage: geen saaie droge lap tekst ter kennismaking, maar liever een aantrekkelijke weggever om direct hun emailadres te scoren, een prettig overzicht van jouw aanbod, een frisse en vooral *korte* kennismaking en eventueel een up to date blogfeed.

Levende blog of nieuwsfeed

Voor veel ondernemers en organisaties is content een heel handige marketingstrategie. Zo houd je je doelgroep op de hoogte van waar je mee bezig bent, of bied je potentiële klanten een bron van informatie en inspiratie. Je zet jezelf als expert neer, of kunt laten zien wat voor moois je als stichting hebt bereikt.

En alles wat op je eigen website staat, is veel evergreener dan dagelijks wat op social media posten wat binnen 48 uur wegzakt in de overdaad aan updates. Zorg er wel voor dat het relevant en waardevol is, en blijf weg van “fluff”.

Up to date en veilig

Natuurlij is het belangrijk dat je website up to date is. Niet alleen aan de voorkant, maar ook aan de achterkant. Zorg dat je een geldig SSL-certificaat hebt, dat je de nieuwste php-versie gebruikt, en dat je WordPress core, theme en plugins allemaal netjes regelmatig geüpdate worden.

Makkelijk te onderhouden

Een moderne website is een makkelijk te onderhouden website. Voor iedereen, ook wanneer je geen technische kennis hebt. De tijd van bleekscheterige nerds die in een donker hok over een scherm vol html-code gebogen zitten is allang voorbij – de achterkant van een website ziet er tegenwoordig óók mooi en prettig werkzaam uit. Lang leve WordPress!

Cookie & privacy policies

Twee verplichte nummers op je website: de cookie policy en privacy policy. Zorg dat je ze hebt, en dat je makkelijk te bereiken zijn, bijvoorbeeld met een linkje in je footer – de standaardplek hiervoor. Voor een goede cookie policy en -banner kan ik Complianz aanbevelen. Als je nog geen privacyverklaring hebt, dan kun je die genereren via veiliginternetten.nl. Let op: Die privacyverklaring gaat niet alleen over je website, maar ook over de andere gegevens die je verzamelt ten behoeve van jouw bedrijf.

Op de hoogte blijven van mijn duurzame webtips en filosofische hersenspinsels?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief 👇🏻

Scroll naar boven