Niet alleen als ondernemer is het zinvol om levende, actuele en interactieve elementen toe te voegen aan je website. Ook als stichting of vereniging kan het veel verschil maken om eens je website kritisch onder de loep te nemen en kijken naar de gebruikerservaring. Hoe prettig, soepel en aansprekend is die? Door hier gericht over na te denken, kun je meer geïnteresseerde mensen naar je website trekken en die beter converteren naar leads, ofwel: leden of donateurs werven.
1 – Start met bloggen
Bloggen is een prachtige en waardevolle manier om meer like-minded mensen naar jouw webstekje te trekken. Met goed doordachte content kun je mensen betrekken bij wat je doet, waarom je het doet, waarom dat waardevol is, wat de lezer en anderen eraan hebben, en wat jouw lezer kan bijdragen.
Goede blogs zijn absoluut niet salesy – de “verkoop”, ofwel het vragen om een donatie, is een ander deel van het proces. Je kunt dat bijvoorbeeld wel onderaan iedere blogpost als call to action plaatsen, maar de blogpost zelf moet daar absoluut niet om draaien. Focus je op waarde.
2 – Kies voor een gebruikersvriendelijke doneerfunctie
Zorg dat de doneerfunctie op jouw website zo gebruikersvriendelijk en soepel mogelijk is. Moet je echt om complete adresgegevens vragen, of volstaan een naam en emailadres? Bied je een fijne lokale online betaalmethode aan (bijvoorbeeld iDeal in Nederland of Bancontact in België) of alleen Paypal, wat veel minder gebruikelijk is in Nederland?
Probeer te allen tijde te vermijden dat je alleen ergens een bankrekeningnummer neerzet waar mensen op kunnen doneren. Dit werpt namelijk een onnodige praktische drempel op. Iemand moet dan een nieuw tabblad voor internetbankieren openen of zijn telefoon erbij pakken om geld over te schrijven, zelf nadenken over welk bedrag – allemaal drempels en keuzestress die het proces moeilijker maken.
Zorg voor een systeem dat klaarstaat, waar je als bezoeker zo min mogelijk bij na hoeft te denken, en waar het proces zo eenvoudig en pijnloos mogelijk gebeurt.
3 – Maak een mini funnel om donateurs te werven
Ja, je gaat nu vast vertellen dat je allergisch bent voor funnels. Dat je ze zelf strontvervelend vindt en dat je dat daarom nooit wilt gebruiken. Dan heb je het vast over een emailfunnel.
But hear me out.
Een slechte funnel, of een funnel voor iets wat niet relevant of interessant voor jou is, is inderdaad vervelend. Maar een funnel is niet per se een emailfunnel. Zelf iets simpels als een bedankpagina na een nieuwsbriefinschrijving is al een funnel. Heel, heel erg minimaal, maar in theorie is het een funnel.
Maar met zo’n bedankpagina kun je meer. Maak direct gebruik van de goede vibes en vraag op die bedankpagina direct om een donatie. Ook hier: Zorg voor een soepel systeem. Bedrag aanklikken, afrekenen, klaar.
Natuurlijk zal niet iedereen direct doneren. Maar een klein deel wel. En dat is dan toch direct mooi meegenomen.
4 – Bied een nieuwsbrief aan
En dan niet een maandelijkse PDF die je op de website zet, want daar heb je zelf natuurlijk niks aan. Een emailnieuwsbrief. Ofwel: Zorg dat websitebezoekers zich kunnen inschrijven voor jouw mailinglist. Scheid die in zinvolle groepen, zodat mensen bijvoorbeeld op de hoogte kunnen worden gehouden van specifieke projecten. En dan eens in de maand kun je een algemene nieuwsbrief de deur uit doen, waarin je bijvoorbeeld de laatste blogposts even op een rijtje zet, en een korte update geeft waar jullie nu mee bezig zijn.
Zo’n mailinglist heeft ook als voordeel dat je veellezers en veelklikkers kunt mailen met de vraag om een extra donatie, of donateurs werven voor een periodieke donatie. Of mensen die aan een specifiek project hebben gedoneerd, wijzen op vergelijkbare projecten. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Wil jij een website of webshop laten bouwen die niet alleen mooi en functioneel is, maar ook met aandacht voor duurzaamheid gebouwd is? Digihobbit at your service!