Website Sustainability Analyse

Krijg inzicht in de CO2-uitstoot van jouw website en profiteer van praktisch, persoonlijk advies om jouw digitale voetafdruk te verduurzamen.

Waarom zou je een duurzaamheidsanalyse van je website willen doen?

Het wereldwijde web verbruikt ongelofelijk veel energie, en stoot dus enorm veel CO2 uit. Vaak veel meer dan noodzakelijk. Hoe zwaarder een webpagina is die wordt opgevraagd door een bezoeker, hoe meer CO2 dat uitstoot. 1 bezoekje lijkt misschien niet zoveel, maar als die pagina 100, 1000, of zelf 100.000 keer bezocht wordt, telt dat snel op.

Op digitaal vlak is er vaak nog een wereld te winnen aan duurzaamheid. Een website sustainability analyse geeft jou inzicht in de CO2-uitstoot van jouw website, en met mijn persoonlijke, praktische advies heb je ook direct handvatten om ermee aan de slag te gaan.

Zo trek je jouw website in lijn met jouw duurzame waarden en vermijd je onnodige negatieve milieu-impact.

Bijkomende voordelen zijn dat een duurzamere website doorgaans ook sneller is, wat een prettigere gebruikerservaring oplevert en gewaardeerd wordt door zoekmachinealgoritmes. Ook zorgt duurzaam omgaan met je webruimte ervoor dat je minder snel hoeft te upgraden naar een groter en duurder hostingpakket.

Overzichtspagina met onder andere informatie over groene hosting, en hoe de pagina’s per energielabel verdeeld zijn.

Wat meet je precies met zo’n analyse?

  • Alle publieke pagina’s van je website worden doorgemeten;
  • Van iedere pagina worden het gewicht en de CO2-uitstoot berekend;
  • Het gewicht en de CO2-uitstoot worden uitgesplitst per type assets;
  • Er wordt gecheckt of jouw website groen gehost wordt;
  • Van third parties wordt gecheckt welk aandeel groen gehost is en voor hoeveel CO2-uitstoot die verantwoordelijk zijn;
  • Op basis van de resultaten krijg je persoonlijk advies voor het aanpakken van je verbeterpunten.

Wat heb je aan zo’n rapport?

Ten eerste heb je een goed inzicht in de CO2-uitstoot van jouw website zoals die op dat moment is. Dit kun je gebruiken als onderdeel om inzicht te krijgen in jouw digitale footprint.

Daarnaast geeft het je houvast bij het verduurzamen van je website: niet alleen de verbeterpunten die eruit komen en de adviezen die je krijgt, maar het is ook een fijne nulmeting om te controleren of veranderingen die je hebt aangebracht daadwerkelijk tot een duurzamere website hebben geleid.

Houd er rekening mee dat zo’n rapport een momentopname is. In het geval van websites waar regelmatig content aan wordt toegevoegd of aangepast, is het zinvol om periodiek (bijvoorbeeld jaarlijks) te meten, om te checken of je nog “op koers” bent. Zo kun je op tijd bijsturen, en van duurzaam website- of contentbeheer een routine maken.

Deel van de CO2-analyse: iedere pagina heeft een kleurcode o.b.v. energielabel. Gewicht en uitstoot van assets zijn uitgesplitst en hoge waardes zijn rood gekleurd, zodat je in 1 oogopslag ziet welke pagina’s en onderdelen aandacht vereisen.
Charlotte heeft voor mij een audit verzorgd van mijn website. Ik heb mijn website zelf gebouwd, maar ik heb daarbij niet gelet op duurzaamheid. Ik ben blij met Charlotte’s dienst, want ik vind duurzaamheid erg belangrijk.

Dankzij Charlotte weet ik nu dat mijn website heel duurzaam is, dat is natuurlijk heel erg fijn. Er zijn ook verbeterpunten, ook goed om te weten. Die verbeterpunten laat ik zsm uitvoeren, waardoor mijn website en mijn bedrijf nog duurzamer worden. Heel prettig voor een duurzame en dierzame tekstschrijver en communicatiespecialist.

Ik kan Charlotte’s diensten van harte aanbevelen. Je ontvangt niet alleen een rapport met aanbevelingen, ze praat je er ook nog eens geduldig doorheen. Fijn, ook voor professionals zonder technische achtergrond.
Mirjam
Ik geloof heilig dat ICT’ers een impact kunnen hebben op een duurzamere wereld. Daarom heb ik ook het Duurzaam Datalab opgericht. Voor de website heb ik Charlotte een ‘sustainability audit’ laten uitvoeren.

Ondanks dat mijn functionele wensen voor de website uitgekomen waren stelde ze toch een aantal aandachtspunten vast waarmee de website duurzamer kon worden. De website draaide bijvoorbeeld wel bij een duurzame hosting partij maar op de website stonden diverse quizes waarbij zwerfafvalfoto’s gebruikt werden die met een app vastgelegd waren. De externe server waarop de zwerfafval foto’s staan bleek niet duurzaam gehost. Oeps.

Wij zijn daarom toch maar teruggegaan naar de tekentafel. Zo’n ‘sustainability audit’ zou eigenlijk standaard onderdeel moeten zijn van het bouwen van een website.
Nico

Website Sustainability Analyse

Eenmalig doormeten

€299 ex BTW


  • Analyse op basis van je sitemap
  • Gedetailleerd technisch overzicht van de resultaten
  • Rapport
  • Schriftelijke persoonlijke adviezen
  • Factuur achteraf

Dubbel doormeten

€499 ex BTW


  • Analyse op basis van sitemap
  • Gedetailleerd technisch overzicht van de resultaten
  • Rapport
  • Schriftelijke persoonlijke adviezen
  • Factuur wordt verstuurd na eerste meting
  • Adviesgesprek
  • 3 à 4 maanden de tijd om zelf verbeteringen door te voeren, gelegenheid om tussentijdse vragen te stellen
  • Na die 3 à 4 maanden tweede analyse inclusief technisch overzicht en rapport

Vraag nu een Website Sustainability Analyse aan!

De algemene voorwaarden zijn hier te vinden.

Veelgestelde vragen

Voor de website in zijn geheel wordt bepaald of de hosting wel of niet groen is. Ook wordt gekeken in welk land jouw website gehost wordt.

Voor alle afzonderlijke pagina’s krijg je een overzicht van het gewicht en de CO2 uitstoot in zijn totaal, en vervolgens uitgesplitst per asset type: images, script, stylesheet, document, font, media en other. Ook worden gemiddelde, hoogste en laagste waardes weergegeven. Door kleurcodering zie je snel welke pagina’s aandacht vereisen en waar dan de voornaamste verbeterpunten zitten.

Tot slot wordt gekeken naar de third party requests per pagina: hoeveel zijn dat er, hoe zwaar zijn die, en welk aandeel daarvan is groen gehost.

De meting wordt uitgevoerd met de Digihobbit Ecotool. Hiermee wordt een Firefox browser nagebootst die alle pagina’s in jouw sitemap opvraagt en meet hoe zwaar de assets zijn die door de server teruggestuurd worden.

Er wordt gebruik gemaakt van standaard desktopafmetingen voor het nabootsen van de viewport. Welke assets er precies worden teruggestuurd door de browser, is o.a. afhankelijk van die viewport. Een andere viewport (bijvoorbeeld mobiel) zal andere assets opvragen en dus een ander resultaat geven. Een WSA is dus geen absolute waarheid, maar een goede indicatie op basis van een aantal vooraf ingestelde parameters.

De Website Sustainability Analyse is alleen geschikt voor websites, niet voor (web)applicaties.

Digihobbit analyseert de pagina’s die te vinden zijn in de sitemap en meet daarbij de assets die ook verstuurd zouden worden bij het in de browser bekijken van een webpagina. Wat hierbij niet gemeten wordt:

  • Gebruikersinteractie (zoals het insturen van een formulier of het aanklikken en bekijken van een video);
  • Lazy loading assets die under the fold staan;
  • Verborgen pagina’s die niet in de sitemap voorkomen;
  • Assets die achter een inlog, paywall of cookiewall schuilgaan.

Met Website Carbon Calculator, Digital Beacon, With Cabin en Are My Third Parties Green kun je ook de CO2-uitstoot van jouw website doormeten. Maar je kunt daarmee slechts 1 pagina tegelijk analyseren, in plaats van dat je een overzicht hebt van je complete website waarin je patronen kunt spotten.

Daarnaast hebben ze allemaal hun beperkingen: Website Carbon Calculator geeft alleen een totaal. With Cabin hanteert een heel ander meetsysteem dan de rest, wat compleet andere resultaten geeft. En met Are My Third Parties Green kun je, zoals je van de naam mag verwachten, alleen je third parties controleren.

Met de methode van Digihobbit krijg je een totaaloverzicht waarin de beste facetten van al deze gratis tools als het ware gecombineerd worden. Het scheelt je dus enorm veel tijd.

Tot slot krijg je niet alleen de kale cijfers, maar ook een interpretatie van die cijfers en praktische tips om mee aan de slag te gaan.

De adviezen zijn toegespitst op de resultaten van jouw website. Sommige adviezen zullen wat algemener zijn, andere specifiek gericht op één pagina, wanneer dat nodig is. De adviezen zijn praktisch van aard, je kunt er direct mee aan de slag. Ik zal je voornamelijk alternatieve design-opties geven, en manieren om bepaalde assets te optimaliseren.

Of je nou een developer bent of een ondernemer zie het leuk vindt om zijn eigen website te bouwen: Ik geef alle tips die ik kan geven, en die zullen van verschillend niveau zijn. Sommige eenvoudig na te volgen, andere wat complexer.

Heb je een dubbele meting aangevraagd? Tijdens het adviesgesprek kunnen we dieper ingaan op de resultaten en adviezen en kun je aanvullende vragen stellen. Daarnaast ben je welkom om tijdens de verbeterperiode vragen te stellen als je ergens tegenaan loopt.

Scroll naar boven