Je ziet het regelmatig: bedrijfswebsites met een blog. Iedere week een nieuw artikel. Voegt dat nou echt wat toe? Wat kan een blog voor jou als ondernemer toevoegen? Ik geef je 5 redenen om een zakelijke blog toe te voegen aan jouw website.
π©π»βπ» 1 – Jouw producten of diensten uitlichten
Natuurlijk heb hier een speciale pagina voor, maar daar omschrijf je vooral in het algemeen wat je kunt doen. Met blogposts kun je heel gefocust de diepte in.
Als je een webshop hebt, dan kun je dat doen door bijvoorbeeld DIY’s te posten waar jouw producten een hoofdrol spelen. Laat zien hoe je ze kunt gebruiken. Draait jouw onderneming om diensten, dan kun je case studies beschrijven of tutorials creΓ«ren.
Het gaat erom dat je je (toekomstige) klanten heel specifiek laat zien wat er allemaal mogelijk is.
π©π»βπ» 2 – Laten zien waar jij goed in bent en waar jij voor staat
Met een blog kun je ook heel goed laten zien waar jij als ondernemer voor staat. Wees gul met je kennis, deel dingen met je toekomstige klanten die jij belangrijk vindt. Zo hebben ze alvast een opstapje en kunnen ze zelf dingen uitproberen. Komen ze er niet uit? Dan is de kans groot dat ze als eerste aan jou denken voor professionele hulp.
π©π»βπ» 3 – Duidelijk maken hoe jij werkt
Persoonlijk vind ik het altijd een beetje afwerend overkomen als een zakelijke website heel weinig informatie geeft. Moet je als toekomstige klant zelf raden wat er allemaal te halen valt? Moet ik direct de sprong in het diepe wagen om contact te leggen om erachter te komen wat iemand precies voor me kan doen?
Wees slim en licht alvast een tipje (of meerdere tipjes) van de sluier op door op je blog te schrijven over hoe je te werk gaat, en hoe jouw workflow eruit ziet.
π©π»βπ» 4 – Nieuwe klanten aantrekken met een zakelijke blog
Google vindt statische websites maar saai. Google vindt het veel interessanter als jij een levende website hebt waar regelmatig iets nieuws te beleven valt, en zal je belonen met hogere rankings in de zoekmachine. Meer kans dus dat toekomstige klanten jou vinden!
π©π»βπ» 5 – Bestaande klanten helpen en inspireren
Als laatste is het natuurlijk superfijn voor je bestaande klanten als ze op jouw blog terecht kunnen als ze achteraf meer willen weten. Zie het als een extra vorm van aftercare, klantenbinding. Wanneer je bijvoorbeeld websites ontwerpt, kun je blogposts schrijven over hoe je klanten daar makkelijk zelf dingen aan kunnen aanpassen.
Ze weten dat ze die informatie bij jou kunnen vinden, dus de kans is groot dat ze blijven hangen en je voor een vervolgopdracht vragen.
Kortom: Met een blog zorg je voor meer diepgang op je website. Door informatie en inspiratie bouw je vertrouwen op bij je toekomstige klanten Γ©n blijf je on top of mind bij bestaande klanten.