Zo bereken je de jaarlijkse CO2-uitstoot van jouw website

4
minuten

Een tijdje geleden schreef ik over de CO2-uitstoot van het bouwen van een website. Hoe lang ben ik daarmee bezig? Hoeveel energie kost dat? Is het genoeg als ik daar 2 bomen voor plant? Ja, dat is het. Maar met dat project rees natuurlijk nog een vraag op. Ik bied ook 2 bomen per jaar voor mijn webhostingklanten. Maar zijn die 2 bomen genoeg? Hoe reken je dat uit? In deze blog geef ik je wat handvatten om de CO2-uitstoot van jouw website uit te rekenen.

Wel wil ik direct even heel eerlijk zijn: dit is een benadering, gebaseerd op een aantal aannames. Een exacte berekening is namelijk praktisch onmogelijk. Dan zou je echt van alle pagina’s exact moeten bijhouden hoeveel CO2 ze uitstoten en hoe vaak ze bezocht worden. Dat is simpelweg geen doen.

Daarom is deze methode gebaseerd op de gemiddelde CO2-uitstoot van je 10 populairste pagina’s. Zo heb je wél een redelijke schatting, zonder dat het je een eeuwigheid kost om uit te rekenen. Ain’t nobody got time voor het uitrekenen van het aandeel van die ene geflopte blogpost die maar 10x bekeken is het afgelopen jaar, toch?

1 – Analytics

Als eerste moet je natuurlijk een goede analytics tool hebben, zodat je weet wat je populairste pagina’s zijn. Het helpt voor de nauwkeurigheid als je die al een tijdje hebt draaien. Voor een eerste keer is het echt niet erg als dat iets minder dan een jaar is, maar als je pas een paar weken aan gegevens hebt, dat is een beetje kort.

Google Analytics is een grote naam, maar ben ik sinds het hele AVG-debacle niet zo’n fan meer van. Ik ben nu dus ook Microanalytics en Matomo aan het uitproberen. Allebei AVG-proof, en Microanalytics is ook superlichtgewicht (wat weer goed is voor de CO2-uitstoot van je website). Verder heb ik mijn oog laten vallen op Cabin, maar zij zijn nog in Beta.

Anyway, welke analytics tool je ook gebruikt, we hebben de volgende gegevens nodig:

  • Het gemiddelde aantal pageviews per maand gedurende het afgelopen jaar (sitewide)
  • De verhouding first time (new) visitors versus returning visitors *
  • Een lijstje van jouw 10 meestbezochte pagina’s

* Let op: Bij Microanalytics wordt dit niet expliciet gegeven. Dat kun je berekenen met de formule visitors / pageviews x 100. Dan heb je het percentage first time visitors.

2 – CO2-uitstoot per pagina

Vervolgens moet je de CO2-uitstoot van die pagina’s te weten zien te komen. Daar zijn verschillende tools voor, die het ieder op hun eigen manier uitrekenen en dus ook verschillende resultaten geven. Het kan best zijn dat de ene tool je een superslecht resultaat geeft, terwijl de ander een stuk positiever is. Dat hangt er maar net vanaf welke factoren ze allemaal laten meewegen.

Voor het gemak gebruiken we Digital Beacon, omdat je daar een aantal aanvullende gegevens kunt invullen.

Gooi alle tien je populairste pagina’s door de tool van Digital Beacon. Zodra je de resultaten hebt, vul je iedere keer het gemiddelde aantal pageviews per maand in bij “monthly visits” en de verhouding new / returning visitors.

Je krijgt dus 10x een hoeveelheid CO2 per maand te zien, plus daaronder het aantal bomen dat je zou moeten planten om de uitstoot van jouw website voor dat jaar te compenseren.

3 – Middelen

Laatste stap: tel die 10 resultaten bij elkaar op en deel door 10. Zo heb je een aardig beeld van de maandelijkse CO2-uitstoot van jouw website, en hoeveel bomen je zou moeten planten voor het afgelopen jaar.

4 – Compenseren

Mijn favoriet om te compenseren is Trees for All. Je moet daar wel minimaal 2 bomen planten: 1 voor in Nederland, 1 voor in een buitenlands project. Maar daar gaan we niet kinderachtig over doen, toch?

Tip: Kies een vast moment

Kies een vast moment om te compenseren, bijvoorbeeld vlak na de jaarwisseling. Maak er een routine van om in de eerste week van januari je CO2-uitstoot over het afgelopen jaar te berekenen, en direct te compenseren.

Wil jij inzicht in de CO2-uitstoot van jouw website? Kun jij wel praktische, persoonlijke handvatten gebruiken om jouw website te verduurzamen? Vraag dan een Website Sustainability Analyse aan!

Scroll naar boven