Zo kies je de juiste domeinextensie voor jouw website

6
minuten

Wanneer je een domein registreert voor jouw bedrijf of organisatie, kies je waarschijnlijk vooral uit automatisme voor .nl of .com. Maar wist je dat er veel meer opties zijn? Zo kun je je domeinextensie heel strategisch kiezen om iets te zeggen over jouw bedrijf. In deze blog geef ik je tips om net iets verder te kijken dan je neus lang is, en zo een bewuste keuze te maken op dit gebied.

Hoe zit een domeinnaam in elkaar?

Iedere domeinnaam ziet er ongeveer zo uit: www.ditiseenvoorbeeld.nl

We breken hem even van achter naar voren in stukjes. Het achterste deel, hier “.nl”, is de domeinextensie of “toplevel domain”. Dit is de eerste uitsplitsing van domeinen in grove categorieën. .nl staat voor een Nederlandse website, .be voor een Belgische, .com voor een commerciële website (meestal Amerikaans of internationaal), .eu voor een website gericht op heel Europa, .org wordt veel gebruikt door organisaties die niet per se een commercieel oogpunt hebben, bijvoorbeeld goede doelen.

Daarna het midden: “ditiseenvoorbeeld” in dit geval. Dat is de naam die jij hebt gekozen. In combinatie met de domeinextensie verwijst dit naar jouw plekje op het web.

En in sommige gevallen heb je ook nog een stukje voor de eerste punt. Meestal is dat “www”. Dat verwijst gewoon naar je hoofddomein. Maar in sommige gevallen is het fijn om een subdomein toe te voegen, om bepaalde functionaliteiten op jouw domein te scheiden. Zo gebruik ik persoonlijk bijvoorbeeld subdomeinen om websites op te bouwen.

Maar je komt ook regelmatig dingen tegen als “mijn.ditiseenvoorbeeld.nl” als je een uitgebreide eigen omgeving hebt bij een bepaalde organisatie. Bijvoorbeeld mijn.antagonist.nl om je hosting en domeinen te beheren. Of “mail.antagonist.nl” voor de webmail.

Of wat dacht je van groenlinks.nl? Die hebben voor iedere gemeente en provincie waar een afdeling zit, een eigen subdomein. Zo heb je bijvoorbeeld “hengelo.groenlinks.nl” en “overijssel.groenlinks.nl”. Als je alle agenda’s en nieuwsberichten van alle afdelingen op één hoop op het hoofddomein zou gooien, zou het een bende worden. En zo is ieder subdomein inhoudelijk makkelijk te beheren voor een lokale webmaster, en een landelijk overkoepelend team zorgt ervoor dat alle subdomeinen zo in elkaar zitten dat ze direct herkenbaar zijn als deel van het grote geheel.

Maar over die domeinextensies dus…

Want daar gaat dit artikel over. Die zeggen dus iets over waar jouw site in het grote geheel past. Waar jouw organisatie vandaan komt, wat de doelgroep is, of wat de functie van de site is. Je hebt verschillende soorten toplevel domeinen:

  • gTLD (generic)
    Deze kun je opsplitsen in twee smaakjes: traditioneel en nieuw.
  • Traditioneel: .com, .org, .biz, .info, .net, etc – Deze slaan vooral op de functie van de site en kunnen door basically iedereen gebruikt worden.
  • Nieuw: .space, .earth, .eco, .photo, .club, .today etc – Dit zijn een soort “vanity” extensies om het zo maar te noemen. Soms zeggen ze iets meer over de bedoelingen van een website, bijvoorbeeld .eco is bedoeld voor bedrijven, organisaties en personen die zich inzetten voor het milieu. .photo is leuk voor fotografen.
  • ccTLD (country code)
    .nl, .be, .frl, .eu – Deze slaan op een geografische locatie. Sommige zijn door iedereen te registreren, maar voor andere geldt de eis dat je in dat gebied moet wonen, of dat je er als bedrijf een vestiging hebt. Ieder land heeft zijn eigen regels voor het gebruik hiervan.
  • sTLD (sponsored)
    Dit zijn domeinextensies die door bedrijven of organisaties in het leven geroepen zijn. Sommige zijn alleen te gebruiken door het bedrijf in kwestie. Anderen zijn openbaar, maar je moet dan aan bepaalde eisen voldoen om een extensie te mogen gebruiken. En die eisen kunnen ook veranderen. Zo is .jobs bedoeld voor vacatures, .museum voor musea, etc.

Hier vind je de complete database met toplevel domeinen van de IANA.

Wanneer kies je voor welke domeinextensie?

  • .nl
    Wanneer je website zich richt op Nederland. Bijvoorbeeld omdat je bedrijf in Nederland zit, omdat jij in Nederland woont, omdat je website zich op Nederlandse bezoekers richt, of omdat je website Nederlandstalig is. De meeste van mijn klanten kiezen voor deze standaard. Makkelijk, goedkoop, does the job in de meeste gevallen.
  • .com
    Voorheen echt om aan te geven dat je website een commerciële insteek had, maar tegenwoordig vooral een standaard die door velen gebruikt wordt. Je zou er nog een betekenis aan kunnen hangen in de zin van “meer internationaal gericht”. Vaak zijn deze sites Engels- of meertalig.
  • .org
    Voor niet-commerciële organisaties. Wanneer je naar zo’n site gaat, verwacht je als bezoeker ook daadwerkelijk dat je met een niet-commerciële partij te maken hebt, bijvoorbeeld goede doelen.
  • .net
    Voorheen vooral bedoeld voor istanties die zich bezighielden met netwerken, zoals internetproviders en andere partijen die zich bezighouden met dit soort infrastructuur-services. Maar tegenwoordig wordt het als een volwaardig alternatief van .com gezien.
  • .be
    Obviously voor Belgische sites, in plaats van Nederlandse. Richt je je op de Nederlandse én Belgische markt? Dan kun je ook beide domeinen voor jouw bedrijf registreren, en de een naar de ander laten doorverwijzen. Dit kan op basis van het land waar je gevestigd bent, maar ook op basis van waar jij verwacht dat je grootste doelgroep zit. En natuurlijk kan het ook voorkomen dat je voor beide landen verschillende sites nodig hebt.
  • .eu
    Ook dit is een country code, namelijk voor Europa! Bijvoorbeeld als jouw website gaat over Europa-brede thema’s, of wanneer je internationale ambities hebt, maar voornamelijk binnen Europa.
  • .eco
    Houd jij je specifiek bezig met milieu-problematiek en wil je de wereld een beetje mooier maken? Dan is een .eco extensie heel geschikt voor jou.

En zo zijn er meer specifiekere opties. Wil je het net iets specialer aanpakken dan .com, .nl of .eu, kijk dan eens naar de volgende mogelijkheden (en dat zijn maar suggesties hè, geen harde regels).

  • .shop of .store als je een (web)winkel bent
  • .academy voor een leeromgeving
  • .photo als je fotograaf bent
  • .audio of .music als je in de muziekindustrie werkt
  • .video als je videograaf bent
  • .world of .earth als je .com maar saai vindt 😉
  • .today, .nu of .news als je iets met nieuws doet, of je op een of andere manier bezig houdt met actualiteiten, of wanneer je een gevoel van urgentie wilt creëren
  • .club of .community als verbinding, groepsgevoel en community creëren je kernwaarden zijn
  • .online als je hoofdzakelijk een fysieke vestiging hebt, maar je ook online te vinden bent
  • .coach als je coach bent
  • .blog als jouw website hoofdzakelijk een blog is

En er zijn nog veel meer mogelijkheden!

Keuzehulp

Ga je bij mij een website traject in, en je hebt hier nog niet heel erg over nagedacht, dan krijg je van mij ook altijd een stukje advies op dit gebied. Wat is verstandig? Wat is handig? Is het misschien nodig (of slim voor de toekomst) om meerdere domeinen vast te leggen? Ik help je om hier een weloverwogen keuze in te maken.

Hier moet je trouwens ook om denken als je een domeinnaam registreert

Wil jij een website of webshop laten bouwen die niet alleen mooi en functioneel is, maar ook met aandacht voor duurzaamheid gebouwd is? Digihobbit at your service!

Scroll naar boven